Waarde creëren en geld verdienen. In essentie is de opdracht waarvoor de CFO zich geplaatst ziet de laatste decennia weinig veranderd. Wel zijn de wijze waarop en de omstandigheden waaronder de CFO dit doel behaalt, substantieel gewijzigd. Het uitgebreide aanbod van managementinformatiesystemen en de introductie van geïntegreerde informaticapakketten hebben de bron waaruit de CFO zijn informatie kan putten aanzienlijk vergroot. Ook groeide het inzicht dat de financiële functie niet zozeer een ondersteunende functie is, maar de rode draad door de hele onderneming heen. Van een zuiver ‘registrerende’ functie is de taak van de financiële afdeling geëvolueerd naar een voornamelijk ‘interpreterende’ en ‘adviserende’ functie. De eerste taak van de financiële afdeling en haar hoofd is niet meer de resultaten in een rapportje gieten, maar wel conclusies trekken uit deze resultaten. Voor de CFO betekent dat, dat zijn rol veranderd is van financiële peetvader van de onderneming naar strategische partner van de CEO.