Als gevolg van onder andere de recente boekhoudschandalen is de belangstelling voor betrouwbare verslaglegging van organisaties toegenomen, zowel van de interne als externe gebruikers van deze verslagen. Zo hebben recentelijk enkele toezichthoudende instanties aanvullende maatregelen opgesteld om betrouwbare verslaglegging als onderdeel van de controlecyclus binnen organisaties beter te waarborgen. Organisaties dienen in dezen niet alleen oog te hebben voor de financiële integriteit, zoals begrepen in de traditionele controlecyclus van een organisatie, maar ook voor de andere dimensies van integriteit (waaronder de sociale en maatschappelijke integriteit van organisaties). Bovendien dient de aandacht bij de waarborging van integriteit zich niet alleen te richten op de organisatiestructuur, maar eveneens op de organisatiecultuur. In dit artikel gaan wij in op de noodzaak tot introductie van het brede begrip integriteit binnen het controleproces incluis de expliciete verantwoording hierover. Een dergelijke aanpak leidt, blijkens onze ervaring, tot een kwalitatief beter mechanisme van controlemaatregelen binnen organisaties, tot een meer betrouwbare verslaglegging en tot minder integriteitsschendingen.