
Nederlandse bedrijven maken zich grote zorgen over hun reputatie en imago. Zij vrezen dat negatieve publiciteit een catastrofale impact op de sales in hun bedrijf of sector kan hebben. In 77 procent van de Nederlandse boardrooms staat imago bovenaan de agenda.
Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2015 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 323 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield. Berenschot doet sinds 2007 jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste strategische trends in het Nederlandse bedrijfsleven.
Schijnwerpers
Reputatie en imago wegen volgens het onderzoek zwaar in het Nederlandse bedrijfsleven. Organisaties staan – ongeacht of ze business to business of business to consumer werken – meer dan ooit bij klanten en consumenten in de schijnwerpers. Door extreme transparantie groeit de noodzaak om (inter)actief te handelen. Met name de relatie met de klant zal door velen ingrijpend worden veranderd.
Ruim 80 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar hun businessmodel fundamenteel te wijzigen.
Digitalisering en big data
Het bedrijfsleven zet digitalisering op de agenda voor het komend jaar. Voor twee derde van alle respondenten is het één van de belangrijkste strategische issues van 2015. Het komende jaar wordt dan ook volop geïnvesteerd in nieuwe digitale communicatiekanalen en big data.
Groei bedrijven
Over de gehele private sector bezien verwacht een meerderheid van alle bedrijven dit jaar te groeien, zowel in omzet als resultaat. Het zijn vooral kleine en middelgrote organisaties die voor deze groei zorgen. Formatiegroei zit voornamelijk in sectoren die in innovatie investeren, zoals industrie en zakelijke dienstverlening.