
Wat speelt er in de Nederlandse boardrooms? Welke strategische keuzes maken ondernemers en bestuurders? Uit de 9e Berenschot Strategy publicatie komen de drie belangrijkste strategische issues naar voren.
1. Imago (77 procent)
Reputatie en imago wegen blijkens het onderzoek zwaar in het Nederlandse bedrijfsleven. Organisaties staan – ongeacht of ze business to business of business to consumer werken – meer dan ooit bij klanten en consumenten in de schijnwerpers. Door extreme transparantie groeit de noodzaak om (inter)actief te handelen. Met name de relatie met de klant zal door velen ingrijpend worden veranderd. De onrust rond de salarisverhoging van de top van ABN AMRO is een goed voorbeeld van hoe het fout kan gaan.
2. Nieuwe businessmodellen (67 procent)
Voor veel bedrijven is 2015 een jaar van transitie. De macro-economische ontwikkelingen hebben hun impact gehad en de effecten van eerdere keuzes worden zichtbaar. Met name digitalisering vormt een belangrijke game changer en businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Ruim 80 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar hun businessmodel fundamenteel te wijzigen. Met name succesvolle bedrijven passen zich aan, voordat het noodzakelijk wordt. Een permanente staat van transitie waarin pilots gestart worden en expimenten lopen is voor de komende jaren de sleutel tot succes.
3. Digitalisering (66 procent)
Ook digitalisering staat hoog op de agenda. Voor twee derde van alle respondenten is het één van de belangrijkste strategische issues van 2015. Digital disruption wordt de komende jaren de grootste game changer voor businessmodellen en heeft een wezenlijke invloed op strategische keuzes. Voor wie er niets mee doet, dreigt de commodity trap (=het concurreren enkel en alleen op basis van prijs). Wie er wél mee aan de slag gaat, kan zijn marktpositie versterken. Het komende jaar wordt dan ook volop geïnvesteerd in nieuwe digitale communicatiekanalen en big data.
Groei omzet en resultaat in 2015
Over de gehele private sector bezien verwacht een meerderheid van alle bedrijven dit jaar te groeien, zowel in omzet als resultaat. Het zijn vooral kleine en middelgrote organisaties die voor deze groei zorgen. Nu de verwachtingen positief zijn, gaan voor het eerst sinds jaren aanzienlijk meer organisaties arbeidsplaatsen creëren dan schrappen. Formatiegroei zit voornamelijk in sectoren die in innovatie investeren, zoals industrie en zakelijke dienstverlening.
Meer informatie: Infographic