
KPMG heeft een nieuw data analytics platform beschikbaar gesteld. bekend gemaakt. Het platform gaat door het leven als KAVE (KPMG Analytics and Visualization Environment). Met de nieuwe tool moeten ondernemingen meer rendement uit Big Data kunnen halen. Dit heeft KPMG dinsdag bekend gemaakt.
Het platform is binnen KPMG ontwikkeld en moet een bijdrage leveren aan de open source gemeenschap.
Data analytics platform
‘KPMG helpt grote ondernemingen al jaren om meer waarde te halen uit Big Data’, zegt Sander Klous, managing director Big Data Analytics bij KPMG. ‘Tot nu toe werden de oplossingen echter in het algemeen gebouwd boven op producten die door grote partijen als Google, Yahoo en Twitter onder open source licentie aan de gemeenschap worden aangeboden. Met het aanbieden van de door KPMG ontwikkelde toepassingen en opgebouwde ervaring in het publieke domein willen we een bijdrage leveren om het gebruik van Big Data door ondernemingen naar een hoger niveau te brengen. Het uitgangspunt hierbij is dat organisaties zelf de regie houden over hun gegevens en de instrumenten die worden ingezet om informatie te ontsluiten en analyseren. Het feit dat ons platform volledig voldoet aan de gangbare open standaarden in Big Data maakt het niet alleen mogelijk om KPMG analyses op het platform te draaien, maar alle analyses die aan die standaarden voldoen. Daarmee voorkomen we de zogenaamde vendor lock-in, waarbij bedrijven afhankelijk zijn van hun leverancier. Bovendien hebben onze klanten op deze manier toegang tot een veel groter ecosysteem aan analyses, van KPMG en van andere partijen, zowel open source als commercieel.’
Data-explosie
‘Bedrijven worstelen duidelijk met de explosie van data, die in allerlei vormen op ze af komt’, zegt Erik Schut, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de Management Consulting-praktijk. ‘Binnen de bestuurskamers van grote Nederlandse ondernemingen groeit het besef dat veel meer waarde gehaald kan worden uit alle gegevens die zij gevraagd en ongevraagd binnen krijgen uit hun omgeving. De huidige gebrekkige, strategische aandacht voor big data en het feit dat de bedrijven in het algemeen de noodzakelijke capaciteit ontberen, baren echter zorgen. Bedrijven die erin slagen orde te scheppen in de chaos die Big Data heet, zetten dan ook een belangrijke stap voorwaarts. Vooral als ze ook nog eens op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingsverbanden in het big data ecosysteem.’
Over big Data
Veel grote organisaties haken tegenwoordig in op het ‘Big Data vraagstuk’. Een uitgebreide introductie op het onderwerp vindt u in het boek ‘Big Data aan het werk‘ van Thomas Davenport.