
Ondanks de dreigende disruptie is meer dan de helft van de CEO’s wereldwijd optimistisch over de groei van het bedrijf in de komende 3 jaar. Toch denkt 30 procent van de CEO’s dat hun organisatie niet voldoende risico neemt bij de groeistrategie en 56 procent geeft aan dat de organisatie nog niet alle processen voor innovatie op de rails heeft. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder meer dan 1200 CEO’s.
CEO’s kijken niet alleen positief naaf de groei van de eigen organisatie (54 procent): maar liefst 62 procent van de CEO’s verwacht dat de economie komende drie jaar groeit. Wat opvalt is dat Amerikaanse CEO’s aanzienlijk minder optimistisch zijn dan hun Europese en Aziatische collega’s. Slechts 32 procent verwacht dat de nationale economie komende 3 jaar groeit, terwijl 19 procent aangeeft vertrouwen te hebben in de groei van de eigen organisatie.
Groei
Doordat de economie stabieler is dan afgelopen jaren, voelen CEO’s de druk om op groei te richten. CEO’s geven aan dat ze zich het meest focussen op groei (51 procent), gevolgd door het optimliseren van processen (49 procent). Daarnaast zullen de organisaties naar verwachting veel nieuwe mensen aannemen, 78 procent van de respondenten geeft aan tot midden 2018 in ‘hiring mode’ te zijn.
De verwachte groei is niet gematigd, hetgeen verwacht kan worden in een herstelperiode. 37 procent van de CEO’s noemt de groeistrategie zeer aggresief, terwijl 52 procent aangeeft dat het om een redelijk aggresieve strategie gaat.
Uitdagingen
Ondanks de optimistische verwachtingen, erkennen de CEO’s dat competitieve uitdagingen exponentieel groeien. De belangrijkste punten waar CEO’s hun hoofd over breken:
- loyaliteit van klanten (86 procent);
- nieuwe spelers het business model verstoren (74 procent);
- bijblijven met de nieuwste technologieën;
- concurrentie neemt deel handel over;
- relevantie van producten en diensten over 3 jaar.
Om groei te realiseren en relevant te blijven in een wereld die snel veranderd, zoeken CEO’s verschillende manieren om hun organisatie te veranderen – de ene manier nog drastischer dan de andere. Maar liefst 30 procent van de ondervraagde CEO’s geeft aan dat de organisatie over 3 jaar significant anders eruitziet.
Download de CEO Outlook 2015 hier.