
Uit onderzoek van Kirkman Company en Tilburg University blijkt dat een combinatie van resultaatgericht en charismatisch leiderschap bijdraagt aan het succes van een verandering.
De twee instellingen deden onderzoek naar de rol van leiderschapsstijlen van commercieel directeuren ten tijde van verandering. Het ging daarbij met name om bedrijven waarvan de commerciële afdelingen moeten veranderen naar klantgerichte afdelingen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder commercieel directeuren van grote Nederlandse organisaties zoals EMC, JCDecaux, Jumbo, LeasePlan en Sodexo.
Resultaatgericht leidinggeven
Klanten hebben hoge eisen en willen maximaal worden ontzorgd. Ook verlangen ze van organisaties tastbare toegevoegde waarde. Dit leidt ertoe dat commerciële afdelingen moeten veranderen. “Vaak ligt binnen deze verandering de focus op charismatisch leiderschap. Uit ons onderzoek blijkt dat juist een combinatie van zowel charismatisch als resultaatgericht leiderschap het meest effectief is om succesvol te veranderen”, aldus Evelien Broers van Tilburg University.
Heldere verwachtingen
Deze combinatie zorgt volgens haar voor heldere verwachtingen naar medewerkers. Broers: “Daarnaast wordt de betrokkenheid van medewerkers vergroot, doordat de leider de werknemer meeneemt en inspireert tijdens de verandering. Resultaatgericht leiderschap focust zich op de taak die uitgevoerd dient te worden. Een charismatische leider richt zich op de mens in verandering. Een samenspel van beide leiderschapsstijlen essentieel.”
Externe motivatie
Patrick Vierveijzer, commercieel directeur, LeasePlan: “Leidinggeven is een combinatie van targets stellen én mensen stimuleren. Ik geloof niet in externe motivatie. Als je niet wilt veranderen, dan wordt het gewoon niks. Maar als je wilt en je werkt in een omgeving waarbij medewerkers gestimuleerd worden alles uit zichzelf te halen, dan kan dat hele mooie dingen opleveren.”