
Op dit moment telt Nederland een groot aantal ondernemers die de komende jaren hun onderneming gaan overdragen. Ruim 100.000 ondernemers zijn ouder dan 55 jaar en ongeveer 70.000 Nederlandse ondernemers zijn ouder dan 60 jaar.
Veel van deze ondernemers zijn vaak op jonge leeftijd met hun onderneming gestart. De hoogtijdagen van hun onderneming lag in de meeste gevallen vóór aanvang van de economische crisis. Hierdoor is door sommige ondernemers, die twee tot vijf jaar geleden de beslissing namen om hun onderneming te verkopen, een te optimistische inschatting gemaakt van de waarde van hun bedrijf. Omdat de verkoopprijs voor deze ondernemers tegenviel, heeft dit ertoe geleid dat een grote groep ondernemers de verkoop heeft uitgesteld.
Aanbod ondernemingen neemt toe
Het is de verwachting dat het aanbod van ondernemingen in de verkoop de komende jaren toeneemt. De relatief grote groep oudere ondernemers beslist de komende jaren over de verkoop van hun onderneming. Als het aanbod groter wordt dan de vraag heeft dit natuurlijk gevolgen voor de verkoopprijs van de onderneming. Uitstellen van de verkoop van ondernemingen is daarom nu niet (meer) verstandig.
Zorgvuldige voorbereiding bedrijfsoverdracht
Het belangrijkste aandachtspunt bij een bedrijfsoverdracht is tijdig starten. De bedrijfsoverdracht kan dan zorgvuldig gepland en voorbereid worden. En het draagt bovendien direct bij aan het behalen van een optimaal rendement.
Vanuit juridisch en fiscaal oogpunt is het van groot belang om de structuur van het bedrijf zodanig in te richten, dat belastingbetaling bij de overdracht minimaal is. Eén van de zaken die hierbij een rol speelt, zijn de termijnen (3 tot 6 jaar) die samenhangen met een herstructurering van een onderneming voorafgaand aan de overdracht. Ook het stroomlijnen van de interne organisatie mag niet op de ‘to do’-lijst ontbreken.
Bron: Abab.nl