
Wendbaarheid kan strategie niet vervangen, concludeert consultancybureau AT Kearney na onderzoek onder meer dan 2.000 executives.
Voor het onderzoek, getiteld The state of strategy today, werden meer dan 2.000 bestuurders en managers ondervraagd. Het ontwikkelen van een degelijke strategie is de afgelopen jaren moeilijker geworden, zeggen de executives. 62 procent van de ondervraagde CEO’s vindt dat het ontwikkelen van een strategie voor de lange termijn in de laatste tien jaar een stuk moeilijker is geworden. 74 procent zegt dat de toegenomen complexiteit in de wereld leidt tot meer moeite en tijd voor het formuleren van strategieën.
Vraagtekens bij nut langetermijnstrategie
Ondanks de toegenomen aandacht, behaalt 46 procent van de strategieën zijn doelstellingen niet. 80 procent van de executives wereldwijd geeft aan wendbaarheid belangrijk te vinden. Slechts 19 procent denkt dat het behalen van competitief voordeel mogelijk is door een onderscheidende strategie. Veel bestuurders zetten hun vraagtekens bij het nut van een langetermijnstrategie in het huidige bedrijfsklimaat.
Succespercentage van 85 procent
Het onderzoek toont echter aan dat bedrijven met een langetermijnstrategie (5 jaar of langer) veel beter presteren. Deze bedrijven hebben volgens AT Kearney een succespercentage van 85 procent, terwijl bedrijven met een korte termijn strategie (minder dan 5 jaar) en bedrijven die ad hoc strategische beslissingen nemen minder vaak succesvol zijn. De cijfers liggen bij hen op respectievelijk 53 en 46 procent.
Waarom strategievorming opgeven?
Volgens het consultancybureau zit er weinig waarheid achter de gedachte dat wendbaarheid strategie zou kunnen vervangen. Maar waarom geven executives dan strategievorming op? Van de ondervraagden geeft 6 procent de schuld van een falende strategie aan de uitvoering. 7 procent zegt dat het ligt aan de formulering. De implementatie draagt volgens 29 procent vaker bij aan het mislukken van de strategie dan de formulering daarvan (19 procent).
Drie belangrijkste obstakels
AT Kearney onderscheidt na het onderzoek de drie belangrijkste obstakels bij de implementatie van een strategie. Er waren meerdere antwoorden mogelijk. 90 procent van de ondervraagden noemt een gebrek aan begrip van de strategie in de organisatie. Een gebrek aan interne capaciteiten om de strategie ten uitvoer te brengen wordt eveneens door 90 procent genoemd. 86 procent noemt een gebrek aan eigenaarschap.