
Uit analyses van Intelligence Group onder 6.578 respondenten blijkt dat naarmate een werknemer trotser is op zijn of haar CEO, de kans kleiner wordt dat deze werknemer actief op zoek gaat naar een andere baan. De waardering voor de hoogste baas speelt daar, naast zaken als collega’s, werkinhoud, uitdaging, arbeidsvoorwaarden en locatie, een belangrijke rol in.
De Nederlandse werknemer heeft gemiddeld gezien eerder een positieve dan negatieve houding ten aanzien van zijn of haar CEO. Gemiddeld is een kwart van de Nederlandse werknemers het eens is met de stelling ‘Ik ben trots op mijn CEO/directeur’. Daarentegen is 17 procent van de Nederlandse werknemers het niet eens met deze stelling. Een CEO op wie werknemers trots zijn, bindt meer (mensen zijn minder actief op zoek naar een andere baan) en vergroot tevens de interne mobiliteit en doorstroom.
CEO als bindmiddel
Er is een verband met de mate waarin werknemers actief op zoek zijn naar een baan. Werknemers die niet actief op zoek zijn naar een baan, zijn trotser op hun CEO (36 procent) dan werknemers die wél actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging (17 procent). Daarnaast kan dit een gunstig effect hebben op de interne doorstroom. Werknemers die een nieuwe baan hebben bij dezelfde werkgever, zijn over het algemeen trotser op hun CEO (34 procent) dan de werknemers die niet van baan zijn gewisseld én dan de werknemers die bij een andere werkgever een baan hebben gevonden (beide 30 procent).
Véronique Oonk van Intelligence Group: ‘Als medewerkers van werkgever veranderen, denken we vaak dat dit te maken heeft met hun directe leidinggevende, de inhoud van de werkzaamheden of het arbeidsvoorwaardelijke plaatje. We denken niet meteen aan de rol van algemeen directeur. Dat die bijdraagt aan de mate van loyaliteit, betekent dat er een relatief eenvoudig en goed bruikbaar ‘bindmiddel’ in de organisatie aanwezig is. Dat wat hij of zij uitdraagt, de aanwezigheid en zichtbaarheid van deze persoon, maakt dat een werknemer al dan niet trots is op zijn of haar CEO’.
Uitvoerend personeel kritischer
De impact die de CEO heeft op de loyaliteit van werknemers, verschilt sterk per beroepsgroep. Zo zijn de werknemers die het dichtst bij de CEO/directeur in de bedrijfshiërarchie staan (werknemers werkzaam in de categorie ‘Management’) het meest trots, gevolgd door werknemers in het vakgebied Marketing, Kwaliteitsmanagement/procesverbetering, Finance en Inkoop. Kortom, staffuncties. Werknemers in een meer uitvoerend beroep zijn daarentegen kritischer. De vijf beroepsgroepen waar werknemers het minst trots zijn op hun CEO zijn Beveiliging en ordehandhaving, Verpleging/verzorging, Medische dienstverlening, Callcenter medewerker en Facilitaire dienstverlening.
Over het onderzoek
Deze onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de meest recente cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (augustus 2015) van Intelligence Group. Dit onderzoek heeft betrekking op de gehele Nederlandse Beroepsbevolking. De cijfers zijn gebaseerd op de werkzame beroepsbevolking (in loondienst) en bestaat in het onderzoek uit 6.578 respondenten.
Bron: ANP