
Europa ervaart zwakte, zoals veel wereldeconomieën. Dat is echter geen reden om het continent van de strategielijst van bedrijfsuitbreiding te halen, aldus de website cfodailynews.com. Europa is volgens de site een volwassen markt die, net als de Verenigde Staten, structurele hervormingen heeft doorgezet om sneller te herstellen van de economische crisis. Dat is precies waarom buitenlandse bedrijven hier zouden kunnen uitbreiden.
Een recente studie door Joseph Quinlan van het Centrum voor Transatlantische Relaties, Johns Hopkins en het Duitse Marshal Fonds, concludeert: ‘Ondanks de economische moeilijkheden die Europa ervaart, brengt de regio toch 53 procent van de Amerikaanse buitenlandse inkomsten binnen’.
Europa is bedrijfsvriendelijk
De studie benadrukte ook dat zakendoen in Europa gemakkelijk gaat: ‘Volgens de Wereldbank zijn 12 Europese landen te vinden in de lijst van de 25 meest bedrijfsvriendelijke landen. Om een continent te negeren dat gezamenlijk een grotere economie heeft dan die van de Verenigde Staten, zou een kostbare fout zijn’.
VisualSonics
Een bedrijf dat succesvol heeft uitgebreid in Europa is het Canadese VisualSonics. De onderneming verkoopt de nieuwste echotechnologie, die onderzoekers en farmaceuten in staat stelt zeer gedetailleerde echo’s te laten maken in preklinisch onderzoek.
Toen het bedrijf klaar was om een permanente basis voor de verkoopactiviteiten in Europa te vestigen, nam het contact op met economische ontwikkelingsagentschappen in heel Europa. Vicepresident Desmond Hirson: ‘We deden niet geheimzinnig over het feit dat we een kleine onderneming waren, die nog in de beginfase van haar ontwikkeling stond. We wisten niet eens of ook maar iemand met ons om tafel wilde’.
De meeste agentschappen waren beleefd, maar boden weinig hulp. aldus Hirson. De uitzondering? De Netherlands Foreign Investment Agency. ‘We waren aangenaam verrast door het positieve en proactieve Nederlandse antwoord’, verklaar Hirson. ‘De NFIA maakte het meteen duidelijk dat ze ons graag wilden en ze boden ons alle hulp om te vinden wat we nodig hadden.’
Amsterdam Science Park ideale uitvalsbasis
Het nieuwe Amsterdam Science Park bleek de ideale uitvalsbasis te zijn. Het is ontwikkeld door de Stad Amsterdam, de Universiteit Amsterdam en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Er zijn verscheidene kennisinstituten gevestigd en meer dan tachtig bedrijven. Laboratoria van de universiteit zijn slechts 200 meter van het kantoor van VisualSonics gevestigd en het Park ligt op 20 minuten van luchthaven Schiphol en een paar minuten van de binnenstad van Amsterdam.
Enthousiast over NFIA
VisualSonics is zeer enthousiast over haar ervaring met de NFIA. ‘Als we een ander bedrijf zouden mogen adviseren over het opzetten van een Europese tak, dan zou ik het zeggen om meteen naar Nederland te gaan en niet te gaan shoppen in andere Europese landen’, zegt Hirson. ‘In vergelijking met onze ervaringen elders, de NFIA was het meest georganiseerd.’
Geef een reactie