
AkzoNobel heeft donderdag 19 november De Kristal 2015 gewonnen voor de meest transparante maatschappelijke jaarverslaggeving. ‘De lezer krijgt in één oogopslag een overzicht van zowel positieve als negatieve effecten van de bedrijfsvoering.’
Die openheid van zaken wordt door de jury, vertegenwoordigd door Monika Milz, voorzitter van de Green Deal Board, geprezen. ‘Het verslag van Akzo Nobel onderscheidt zich op zowel inhoud als vorm. Uit de verslaggeving blijkt duidelijk dat duurzaamheid geïntegreerd is in de gehele bedrijfsstrategie. Waardecreatie en resultaten worden op het niveau van businessunit gepresenteerd. De lezer krijgt in één oogopslag een overzicht van zowel positieve als negatieve effecten van de bedrijfsvoering.’
Openheid in verslaggeving
Ronduit onderscheidend ten opzichte van de andere twee finalisten, Unilever en Philips, noemt Milz de betrachte openheid. ‘De onderneming maakt meteen duidelijk dat op twee van de gestelde doelen verbetering noodzakelijk is. De getoonde openheid levert een positieve bijdrage aan de cultuur van transparantie in Nederland.’
Tot snelste stijger in de bij de Kristalprijs horende Transparantiebenchmark, waar 245 bedrijven voor zijn beoordeeld, werd gekroond Westland Infra. Vorig jaar stond de onderneming nog op positie 162 met 69 punten, dit jaar op positie 56 met maar liefst 153 punten. Een stijging van 106 posities.
Model van waardecreatie
Schiphol Group mocht de prijs voor meest innovatieve verslag ophalen. ‘Een blijk voor waardering voor bedrijven die op een creatieve manier bijdragen aan de discussie over de maatschappelijke aspecten van ondernemen. Het geïntegreerde verslag opent met het model van waardecreatie, nog voordat de belangrijkste resultaten worden vermeld”, aldus Henk Kamp, minister van Economische Zaken. “Dit vormt de rode draad door de geheel verslaggeving.” Schiphol Group slaagt er volgens de minister in om weer te geven wat echt belangrijk is. “Dit resulteert in een verslag dat niet alleen innovatief is, maar ook toegankelijk voor een breed publiek.’
Veertig criteria voor Kristal
Het doel van de Transparantiebenchmark is het geven van een beoordeling van de inhoud en de kwaliteit van (externe) verslaggeving over maatschappelijke aspecten van ondernemen, stelt Milz. ‘Hiervoor beoordelen we de publiek beschikbare verantwoordingsinformatie van de grootste Nederlandse organisatie op veertig criteria. Die hebben te maken met maatschappelijk relevante aspecten van organisatie en hun bedrijfsvoering. Let wel, we geven geen oordeel over de maatschappelijke prestaties an sich.’
Criteria Transparantiebenchmark 2015