
Bedrijven zijn zich onvoldoende bewust van de kracht van big data, zegt André Mikkers, partner van PwC. Alle grote bedrijven zouden volgens hem een chief data officer moeten hebben.
In het digitale tijdperk groeit de hoeveelheid data exponentieel. In die uitdijende berg gegevens zit unieke informatie verborgen die bedrijven marktvoordeel kan opleveren. Big data is het combineren en analyseren van grote hoeveelheden data om zulke informatie te ontsluiten, legt Mikkers uit. ‘De uitkomsten helpen bedrijven betere beslissingen te nemen en eerder in te spelen op veranderingen.’
Complementair
Mikkers geeft eenvoudige voorbeelden om de kracht van big data duidelijk te maken. ‘Het is voor een ijsverkoper geen verrassing dat er een verband is tussen de ijsverkoop en de buitentemperatuur. Maar stel nu dat hij op basis van een analyse van de gegevens ook een verband vindt tussen de verkoop van ijs en sinaasappelsap: het blijken complementaire producten. Misschien is het dan een goede strategie om sinaasappelsap aan zijn assortiment toe te voegen.’
Onvoldoende bewust van voordelen
Bedrijven zijn zich volgens Mikkers nog onvoldoende bewust van de voordelen van big data. Ze zitten vaak op een schat aan waardevolle informatie, maar op dit moment zet slechts een handjevol big data systematisch in. Als het aan Mikkers ligt, stellen grote bedrijven een chief data officer aan die verantwoordelijk is voor het databeheer en de inzet van big data bij het bepalen van de strategie.
Experiencelab
PwC opende in mei het zogeheten Data Experience Lab om klanten te helpen bij het ontsluiten van de verborgen waarde van hun data. In het lab kunnen klanten een ‘reis’ maken door hun eigen data. PwC kan specifieke bedrijfsdata koppelen aan gegevens uit zo’n 5.500 openbare bronnen. Mikkers: ‘We combineren data op een slimme manier. Zo kunnen we onvermoede verbanden ontdekken die van strategisch belang kunnen zijn. Op een groot scherm visualiseren we de inzichten.’
Olie van de toekomst
De uitkomsten van dergelijke analyses kunnen een grote impact hebben op de strategie van organisaties. Door de toenemende rekenkracht van computers worden die analyses beter en neemt de economische waarde van data toe. ‘Data zijn de olie van de toekomst. Ze worden steeds breder toepasbaar.’
Data reageren
Op basis van data kunnen in toenemende mate beslissingen worden genomen zonder tussenkomst van de mens. Dat is mogelijk doordat bedrijfsprocessen steeds verdergaand worden gedigitaliseerd. De auto is daar een goed voorbeeld van, zegt Mikkers. ‘Data waren voorheen alleen een reflectie van onderliggende processen. Het dashboard gaf informatie over de temperatuur van het koelwater, het brandstofniveau en de snelheid. Het was aan de bestuurder om op die informatie te reageren. We zitten nu in de volgende fase: de auto reageert op de data. Als de sensor ziet dat er een botsing dreigt, remt de auto uit zichzelf.’
Beheer
Om te kunnen profiteren van de inzichten van big data, moeten bedrijven eerst inventariseren welke gegevens beschikbaar zijn. Vervolgens moeten zij hun data toegankelijk maken én houden, stelt Mikkers. ‘Databeheer is heel belangrijk. Ik hoor geregeld van bedrijven dat bepaalde data op oude systemen staan en daardoor niet gebruikt kunnen worden. Maak die data toegankelijk, want misschien levert een analyse ervan wel heel waardevolle inzichten op.’
Creativiteit en durf
De inzet van big data vraagt ook om creativiteit en durf, benadrukt Mikkers. Hij ziet dat bedrijven geneigd zijn zich vooral te concentreren op hun eigen data. Mikkers: ‘Het gaat juist om het slim combineren van de eigen data met externe bronnen om daarin verbanden te ontdekken. Durf daarbij buiten de bestaande kaders te denken en kijk met een open blik naar de data.’ Dat creatieve proces moeten bedrijven blijven herhalen. ‘De wereld verandert. Alleen door telkens nieuwe datasets te combineren en te analyseren, kunnen bedrijven waardevolle verbanden blijven vinden.’
Architect
Bedrijven hebben daarom niet alleen analisten, datamanagers en ICT’ers nodig. Trek ook creatief talent uit andere sectoren aan, zoals psychologen of ontwerpers, stelt Mikkers. Zij zijn in staat om met een onbevangen blik naar data te kijken. Mikkers verwacht dat er op termijn een nieuw beroep ontstaat. ‘Een soort architect van de big data. Een creatieve geest met een visie die weet welke mogelijkheden big data biedt en die analisten kan aansturen.’