
De toegenomen regeldruk in de financiële sector dreigt zijn doel voorbij te schieten en staat efficiënte bedrijfsvoering in de weg, aldus zo’n honderd Nederlandse compliancy officers. Zij werden in een onderzoek van Michael Page over dit onderwerp ondervraagd.
‘In continentaal Europa werd Nederland als een van de eersten geconfronteerd met incidenten en de daarop volgende boetes, waardoor we al in een vroeg stadium beseften dat we compliance serieus moesten gaan nemen’, aldus Mischa Voogt, Managing Director bij PageGroup. ‘ Dit besef werd aangescherpt door de bankencrisis, die hier fors heeft huisgehouden. Strengere regelgeving was nodig om consumenten beter te beschermen tegen doorgeschoten commercieel gewin van verschillende financiële instellingen en omdat Nederland hier eerder mee begon dan de ons omringende landen, zijn we nu een stuk verder dan de rest van continentaal Europa.’
Volkswagen wrang voorbeeld corporate wereld
Niet alleen de financiële sector heeft te maken met een grotere focus op compliancy. ‘Ook de corporate wereld ziet zich in toenemende mate geconfronteerd met strengere regelgeving en de soms grote gevolgen van het niet naleven van die regels’, vervolgt Voogt. ‘Toch is men in de corporate sector vaak nog niet zo ver als in de financiële sector met het implementeren van een goed werkend compliancy-proces. Een recent en wrang voorbeeld hiervan werd natuurlijk door Volkswagen geleverd, dat onlangs de wereld schokte met het dieselschandaal. Commerciële organisaties doen er goed te kijken naar de financiële sector. Verzaken ze op het gebied van compliancy orde op zaken te stellen, dan kan de reputatieschade enorm zijn.’
#Compliance Officers: “Regelgeving is doorgeschoten in Nederland” https://t.co/NyATygUH3b #MPStudy pic.twitter.com/QNPKMqDS1J
— Michael Page NL (@MichaelPageNL) 3 december 2015
Van hard controls naar soft controls
73% van de ondervraagde compliance officers zegt dat gedrag en cultuur een van de grootste thema’s binnen de eigen organisatie gaat worden in de komende tijd. Voogt: ‘Een bredere aanpak is zijn nut aan het bewijzen in de financiële wereld, dus de corporate wereld kan deze les meenemen bij het implementeren van compliancy. We zien bij banken bijvoorbeeld een verschuiving van ‘hard controls’, zoals een waarschuwingslampje wanneer iemand 100.000 euro cash op zijn rekening stort, naar ‘soft controls’, waarbij het veel meer om gedragsverandering en ethiek gaat.’
Competitief voordeel dankzij compliancy
Hoewel 78% van de ondervraagde compliance officers vreest dat de strengere regelgeving een efficiënte bedrijfsvoering in de weg staat, ligt de oplossing niet in het wegnemen van de regels, volgens Voogt. Zij pleit voor een betere verankering van de regels in de zakelijke processen van organisaties: ‘In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië heeft men met een nog grotere regeldruk te maken, maar daar heeft men er veel minder last van. Dat komt met name doordat men daar al veel langer met deze regeldruk te maken heeft en de processen efficiënter heeft ingericht. Het kan dan ook geen kwaad om goed te kijken naar hoe men in deze landen met compliancy omgaat en hiervan te leren.’