
Sandra van Eijk is cfo van Nationale-Nederlanden Bank N.V. (hierna: NN Bank). NN Bank is onderdeel van NN Group, een toonaangevende verzekeraar en vermogensbeheerder die actief is in meer dan achttien landen, met sterke posities in een aantal Europese landen en Japan. NN Bank biedt haar klanten in Nederland financiële diensten op het gebied van Sparen, Banksparen, Beleggen, Hypotheken en Lenen.
Wat definieert een succesvolle financiële functie voor u?
- ‘In control’ zijn – ‘Allereerst is het belangrijk om ‘in control’ te zijn. Processen moeten dusdanig zijn ingericht dat alles soepel loopt en informatie juist, tijdig en volledig wordt verstrekt. Daarnaast moet je voldoen aan alle wet- en regelgeving.’
- ‘What you do matters’ – ‘Gebaseerd op een interne slogan van NN Bank ‘You matter’, heb ik een verwante slogan bedacht die van toepassing is op de afdeling: ‘What you do matters’. De medewerker moet zich bewust zijn van het belang van zijn of haar werk voor de bank, als onderdeel van een beursgenoteerde onderneming.’
- De mate van het oppakken van initiatieven en die opleveren als geheel – ‘Jaarlijks bepalen we een aantal projecten en initiatieven die additioneel moeten worden opgepakt door de medewerkers naast de dagelijkse gang van zaken. Ik ben tevreden als deze initiatieven volgens plan worden opgepakt. Zij komen in het jaarplan van de afdeling naar voren. Het is belangrijk dat het individu alsook mijn team zowel de ambitie als de drive heeft om ze af te ronden en als geheel op te leveren. In de praktijk blijkt dit echter vaak lastig, omdat de medewerkers opgeslokt worden door hun reguliere werkzaamheden en ad-hoczaken.”
- De mate van proactief zoeken naar verbeteringen – “Ik vind het belangrijk dat iedereen binnen ons team continu op zoek gaat naar verbeteringen voor de afdeling, zoals kostenbesparingen of het verhogen van de efficiëntie.”
- Een professionele, niet te missen partij zijn – “Ik ben pas echt tevreden als ‘Finance’ proactief wordt gevraagd om mee te denken in zaken als kostenbesparingen, investeringsbeslissingen of andere strategische vraagstukken. ‘Finance’ moet gezien worden als de onafhankelijke partij die neutraal en professioneel aan tafel zit en een belangrijke stem heeft in de besluitvorming.”
Worden deze genoemde prestatieindicatoren ook gemeten of hoe zou u deze kunnen meten?
- ‘In control’ zijn | ‘What you do matters’ – ‘Deze criteria worden gemeten aan de hand van KPI’s (bijvoorbeeld een vlekkeloos closingproces), maar worden ook gezien als hygiënefactoren. Je bent niet uitzonderlijk blij als je huis schoon is, maar je bent wel ontevreden als dit niet het geval is. ‘In control’ zijn en ‘What you do matters’ zie ik dus ook als hygiënefactoren.’
- De mate van het oppakken van initiatieven en die opleveren als geheel – ‘Gebaseerd op de jaarplanning van de activiteiten meet ik periodiek op de voortgang van de initiatieven.’
- De mate van proactief zoeken naar verbeteringen – ‘Deze indicator meet ik aan de hand van de ideeën die uit de afdeling komen.’
- Een professionele, niet te missen partij zijn – ‘Niet te missen meet ik aan de hand van of wij bijvoorbeeld gevraagd worden om deel te nemen aan strategische projecten.’
Hoe goed scoort de financiële functie op deze prestatie-indicatoren?
‘De hygiënefactoren doen het prima. De mate van oppakken van initiatieven is nog in ontwikkeling. We gaan de goede kant op, maar ik moet er rekening mee houden dat ik mensen niet kan veranderen ten opzichte van hoe ze inherent zijn. Onze missie, met de businesspartners, krijgt een hoge score. Hier zijn wij goed bezig.’
Joris Juttmann is director bij KPMG en Vincent Cuelenaere is senior consultant bij KMPG.
Dit artikel verscheen eerder in Executive Finance nummer 5