
Het aantal transacties op de wereldwijde fusie- en overnamemarkt zal dit jaar verder stijgen. Vooral het aantal grensoverschrijdende transacties neemt door de verder oprukkende globalisering van de economie toe. Dit blijkt onder andere uit de Deloitte M&A Index, waarin wordt gekeken naar de ontwikkelingen op de fusie- en overnamemarkt.
Wilten Smit, managing partner Financial Advisory Services bij Deloitte: ‘Terwijl de zorgen over de afzwakkende wereldwijde economische groei toenemen, zien we de fusie- en overnamemarkt juist aantrekken. Zo verwacht 79 procent van de cfo’s de komende maanden meer transacties op deze markt. 2015 was zelfs een recordjaar met een totale transactiewaarde van 3,9 biljoen euro. Grensoverschrijdende transacties waren een belangrijk kenmerk met Europa als middelpunt. Van de ruim zeshonderd transacties met een Nederlandse onderneming was in meer dan helft van de gevallen een buitenlandse partij betrokken. Nederlandse ondernemingen worden door kopers buiten Europa vaak als goedkoop gepercipieerd en dat zal voorlopig zo blijven.’
Internationale transacties
‘Ongelijke economische groei en een vertraging van de wereldwijde handel betekent dat bedrijven nog meer op zoek moeten naar mogelijkheden buiten de eigen landsgrenzen. In 2015 zagen we bijvoorbeeld meer M&A-investeringen komen uit opkomende markten in Europa en de Verenigde Staten dan andersom. Zo was China de meest prominente dealmaker uit Azië en Chinese bedrijven investeerden meer dan 60 miljard euro in overnames in het buitenland, het hoogste niveau ooit’, aldus Smit. ‘Wij voorspellen ook de terugkeer van Japanse bedrijven in het internationale speelveld, omdat dalende binnenlandse consumptie ze ertoe dwingt naar het buitenland te kijken voor groeivooruitzichten’
Disruptieve technologieën
Veel traditionele ondernemingen krijgen te maken met nieuwe spelers in hun markt als gevolg van de doorbaak van disruptieve technologieën. Smit: ‘Ook dat is een belangrijke drijfveer. Veel ondernemingen zullen gaan investeren in jonge, innovatieve bedrijven. Het gaat hierbij dan wel om kleine, maar strategische deals.’