
Leiderschap schuilt in het verbinden van de drie P’s: purpose, people en performance. Het waarom, hoe en wat. ‘Durf te dromen en wees niet bang deze dromen na te jagen.
De kern van goed leiderschap zit hem in communicatie en in het vermogen ratio en emotie in deze communicatie aan elkaar te koppelen. Dit leidt tot diversiteit in denken. Wat uiteindelijk leidt tot betere besluitvorming en het creëren van een duurzame, succesvolle onderneming. Maar hoe realiseer je dit binnen een organisatie die met name door ratio gedreven is, zoals een grote internationale verzekeraar?
Als beursgenoteerde onderneming heeft NN Group de verplichting ieder kwartaal financiële resultaten te publiceren. Omdat je elk kwartaal verantwoording moet afleggen, is het gevaar de korte termijn te laten prevaleren boven de lange termijn. En juist op die lange termijn hebben alle stakeholders – van analisten tot klanten, medewerkers en de maatschappij – hetzelfde belang: een duurzame, succesvolle organisatie.
Kennis én emotie
Organisaties die over een langere periode succesvol zijn, zijn diegenen die waarde creëren of toevoegen voor al hun stakeholders. Om dit te realiseren heb je leiders nodig met het vermogen de linker hersenhelft (kennis) te combineren met de rechter hersenhelft (emotie). Vaak wordt emotionele communicatie gezien als iets softs, iets wat niet past in een rationele wereld. Maar toch is de invulling hiervan concreter dan u denkt. In de verzekeringssector ligt de focus vooral op de ratio, de linker hersenhelft. De nadruk ligt op feiten en informatie: cijfers, doelstellingen en resultaten. Maar nadenken over hoe we dit realiseren is net zo belangrijk. Hoe draagt dit besluit of dit doel bij aan de langetermijndoelstellingen van uw organisatie? En vervolgens de laatste en meest belangrijke vraag: waarom doen we dit?

Levende activa
Natuurlijk moeten we het belang van de rationele elementen niet onderschatten – een sterke balans is belangrijk, evenals duurzame winstgevendheid en het hebben van een duidelijke, efficiënte organisatiestructuur. Maar het gaat om het realiseren van een gezonde balans tussen deze ratio en de aandacht voor levende activa als klantbelang, medewerkersbetrokkenheid en maatschappelijke positionering. En die balans heeft alles te maken met communicatie. Hoe verbinden we het waarom, hoe en wat. Alleen als organisaties duidelijk zijn over al deze drie aspecten is het mogelijk voor medewerkers te delen in een visie en hieraan bij te dragen. Managers spelen hierin een cruciale rol. Een leider creëert het waarom, de purpose. Zorgt ervoor dat zijn of haar medewerkers hun competenties ontwikkelen in de richting van deze purpose en dat ze de vrijheid en coaching krijgen deze competenties in te zetten om de purpose te realiseren.
Authenticiteit
Dat is de kern van mijn mantra: connecting purpose, people en performance. En de kern van goed leiderschap met behoud van authenticiteit. In al mijn rollen – van beleggingsanalist tot zelfstandig ondernemer en in mijn huidige rol als lid van het bestuur van de NN Group – heb ik de mogelijkheid gezien deze principes toe te passen en hierdoor succesvol te zijn.
Het maakt niet uit in welke sector u werkzaam bent. Of u man of vrouw bent. Of welke achtergrond u heeft. Met behoud van authenticiteit kunt u persoonlijk de top bereiken. Durf te dromen en wees niet bang deze dromen na te jagen. Het ergste wat kan gebeuren is dat het níet lukt. En dan? To discover new oceans you must first lose sight of the shore.
Doe ook niet aan carrièreplanning. Natuurlijk is het hebben van een persoonlijk doel – een purpose – belangrijk. Maar houd de deur open voor nieuwe inzichten en wendingen. Alleen zo creëert u kansen. Tot slot, op persoonlijk niveau: Your smile is your logo, your personality is your business card. How you leave others feeling after having an experience with you becomes your trademark.