
De Nederlandse Vereniging voor Investor Relations (NEVIR) heeft donderdagavond voor de negende keer de Dutch IR Awards uitgereikt. Deze prijzen worden uitgereikt aan ondernemingen en professionals die uitblinken in het onderhouden van hun relaties met beleggers en analisten, door goede en duidelijke disclosure, toegankelijkheid, kennis en betrouwbaarheid. Royal Dutch Shell mocht de prijs mee naar huis nemen. De prijs voor beste IR-professional ging naar Henk Jan ten Brinke van Ahold.
De nominaties voor de awards zijn gebaseerd op een Europees onderzoek van WeConvene Extel in combinatie met de uitkomsten van een aanvullend onderzoek. In dit onderzoek, uitgevoerd door Citigate First Financial, is aan Nederlandse analisten en institutionele beleggers gevraagd welke ondernemingen en professionals volgens hen uitblinken op het gebied van Investor Relations. Het gaat hierbij om Nederlandse ondernemingen en professionals werkzaam voor een Nederlandse onderneming. De winnaars van het afgelopen jaar zijn uitgesloten van deelname. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek heeft een onafhankelijke vakjury bestaande uit Corné van Zeijl (ACTIAM), Henk Slotboom (the IDEA!), Holger Weeda (BNP Paribas IP), Maarten Hartog (Teslin), en Willem Burgers (Add Value Fund) de uiteindelijke winnaars gekozen. De winnaars per categorie zijn als volgt:
Juryoordeel
‘De basis van Investor Relations van zowel de bedrijven als de professionals is en blijft dat analisten, aandeelhouders en andere financiële stakeholders continu op de juiste wijze geïnformeerd worden door de onderneming, de IR professional is hierbij een belangrijk instrument en kan veel waarde toevoegen voor een onderneming. Een goed IR beleid onderscheidt zich door in alle situaties de dialoog op te zoeken, goed te luisteren en de juiste acties te ondernemen. Deze kwaliteit waardeert een belegger en dit is terug te zien in de nominaties. De jury heeft al deze criteria mee laten wegen en is uiteindelijk unaniem tot haar oordeel gekomen. De jury is van mening dat het algemene niveau van Investor Relations in Nederland hoog is en dat het de afgelopen jaren behoorlijk gestegen is. Met de uitreiking van de awards aan deze winnaars hoopt zij ondernemingen te stimuleren om het niveau te blijven verhogen.’
V.l.n.r. Henk Jan ten Brinke (Ahold), Bart Koops (Beter Bed), Bisera Grubesic (TomTom), Frank Sonnemans (Kendrion), Peter van Driel (Royal Dutch Shell), Jaap Jan Fit (Wereldhave).