
Mannen zien strategie vooral als plan en vrouwen als visie. Bij zelfreflectie is het voor mannen een functioneel gegeven en voor vrouwen een emotioneel gegeven. Dit blijkt uit onderzoek van De Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD) naar de competenties die leiders moeten bezitten om klaar te zijn voor de toekomst.
De deelnemers aan het onderzoek kregen diverse competenties voorgelegd en kregen ook ruimte voor eigen inbreng. Op het lijstje stonden onder andere authenticiteit, visie, integriteit en strategisch inzicht. Bij mannen staat Strategie en Zelfkritisch vermogen op nummer 1 en 2, bij vrouwen is dat precies andersom. Inspiratie staat bij mannen op de vierde plaats, bij vrouwen valt die net buiten de top 5.
Niet in Top 5
Nog opvallender is wat er niet op die Top 5 staat. Competenties als risicomanagement, HR, ontwikkeling, duidelijk zijn en technologische ontwikkeling haalden de Top 5 niet. Terwijl mensen juist een erg belangrijke factor zijn binnen een bedrijf en onduidelijke communicatie de meest gehoorde klacht is. Tevens kwam uit eerder onderzoek van de NCD al het belang van technologische kennis naar voren.
Op 14 april a.s. organiseert de NCD in het Amstelhotel in Amsterdam het M/V Factor event, waarin de resultaten van het onderzoek mede centraal staan.
Geef een reactie