
De vier grote accountantsorganisaties in Nederland, Deloitte, EY, KPMG en PwC,krijgen miljoenen euro’s aan boetes opgelegd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Volgens de toezichthouder hebben ze zich niet aan hun zorgplicht gehouden. De organisaties zelf hebben inmiddels gereageerd.
KPMG belooft bij monde van Egbert Eeftink, Head of Audit en lid van de Raad van Bestuur van KPMG, lering te trekken uit het verleden: ‘We geven absolute prioriteit aan het verder verbeteren van de kwaliteit van onze controlewerkzaamheden in het heden en de toekomst, in de wetenschap dat de onbesproken kwaliteit van ons accountantswerk nodig is om het publiek vertrouwen te herstellen. We zullen de constructieve dialoog met onze toezichthouder hierover voortzetten. Wij hebben inmiddels vergaande en ingrijpende verbetermaatregelen geïmplementeerd om de kwaliteit van onze controlewerkzaamheden verder te verbeteren. Daarom waarderen we het dat de AFM ook opmerkt dat KPMG werkt aan fundamentele verandering en verbetering. Dit is voor ons een belangrijk signaal dat KPMG op de goede weg is. Tegelijkertijd realiseren wij ons dat de werking en het effect van deze maatregelen zich nog moeten bewijzen en dat wij er dus nog niet zijn. De verdere verbetering van de kwaliteit van onze controlewerkzaamheden is een continu proces en heeft onze absolute prioriteit.’
PwC: principiële bezwaren
‘Wij hebben vastgesteld dat in alle gevallen de controlerend accountant de juiste conclusie heeft getrokken over de onderzochte jaarrekening en alle afgegeven controle-verklaringen derhalve konden worden gehandhaafd. Dat uit het onderzoek van de AFM een sanctie volgt, spreekt voor zich. Tegen de onderbouwing die de AFM voor haar bestuurlijke boete kiest, hebben wij echter principiële bezwaren. Wij beraden ons hier nader op.’
Geen goede reflectie inspectieresultaten
EY is van mening dat de hoogte van de boete geen goede reflectie is van de inspectieresultaten, aangezien EY van de accountants over 2012 het laagste aantal dossiers met bevindingen had. De accountant wil het gesprek aangaan met de toezichthouder. Marcel van Loo, bestuursvoorzitter van EY in Nederland: ‘In deze laatste inspectie hebben we een kwaliteitsverbetering laten zien. Uiteraard is verdere verbetering noodzakelijk. Kwaliteit staat daarom dag in dag uit centraal bij al onze medewerkers. Wij zullen samen met de sector in dialoog treden met de AFM over de uitleg van de zorgplicht. Wij doen dat voor onze organisatie, voor onze mensen en voor de toekomst van ons beroep. Wij zijn sterk van mening dat wij hetzelfde doel nastreven; continue kwaliteitsverbeteringen om het vertrouwen van het publiek in ons beroep en in de kapitaalmarkten te versterken.’
Het onderzoek van de AFM ziet op dossiers over het boekjaar 2012. De bevindingen van de AFM ten aanzien van Deloitte zijn met passende maatregelen geadresseerd. Voor de door de AFM als onvoldoende gekwalificeerde dossiers is opnieuw geëvalueerd of de controleverklaring terecht is afgegeven. Op basis van de evaluatie werd geconcludeerd dat er geen reden is om de afgegeven verklaringen te corrigeren.
‘Kwaliteit is al verbeterd’
Deloitte zegt in een reactie groot belang te hechten aan ‘de hoogste kwaliteit van haar dienstverlening’. ‘De afgelopen jaren zijn ingrijpende maatregelen doorgevoerd en is flink geïnvesteerd om de kwaliteit van ons stelsel van kwaliteitsbeheersing, kwaliteitsbewaking en de kwaliteit op opdrachtniveau verder te verhogen. Wij constateren dat onze kwaliteit aanzienlijk is verbeterd ten opzichte van de periode waarin het onderzoek werd uitgevoerd.’