
Bestuurders willen vaak zoveel mogelijk de touwtjes in handen houden, maar dat is niet altijd mogelijk. Zeker niet in het geval van externe risico’s.
Grote globale ontwikkelingen zoals een klimaatakkoord raken organisaties maar ook de positie van de bestuurders. Bijvoorbeeld op het vlak van strategie en bedrijfsvoering. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de gevolgen voor de olieprijs, grondstofschaarste en sociale ongelijkheid, op zowel korte als lange termijn. Accountantsorganisatie BDO denkt dat organisaties in dergelijke situaties niet in doemscenario’s moet denken, maar juist de kansen moet grijpen die de externe risico’s oproepen. Deze opportune mogelijkheden liggen voorhanden voor zowel kleine als grote organisaties.
BDO-adviseur Emanuel van Zandvoort: ‘In het algemeen kijken organisaties voornamelijk naar interne, te voorkomen risico’s. Externe risico’s, gebeurtenissen die niet voorkomen kunnen worden, hebben de grootste impact op het bedrijfsresultaat en het imago van het bedrijf. Organisaties die in staat zijn de gevolgen van externe ontwikkelingen te begrijpen en hier tijdig op anticiperen, kunnen bedreigingen omzetten in kansen. Bedrijven die hier succesvol in zijn, gelden als echte game changers.’ Voorbeelden hiervan zijn Facebook, Uber en bol.com.
Bestuurders die invloed willen uitoefenen op de beurskoers en blijvend willen bouwen aan het imago van de organisatie dienen externe risico’s en de potentiële gevolgen ervan zo goed als mogelijk te begrijpen en hierop te acteren in samenwerking met de omgeving. Organisaties die in staat zijn de gevolgen van externe ontwikkelingen te begrijpen en hier tijdig op anticiperen, kunnen bedreigingen omzetten in kansen. Zij die rekening weten te houden met maatschappelijke thema’s zoals klimaatverandering hebben een bovengemiddeld goede prestatie zowel op financieel gebied en op andere factoren als innovatief vermogen, integriteit en betrokkenheid van medewerkers.
Kansen
Om juist de kansen te benutten, zijn er voorlopers in de verandering nodig. Mensen die wél betrokken zijn bij een organisatie en die de extra mile gaan. BDO noemt ze de ‘ambassadeurs’. Zij staan meer dan anderen open als gespreks- of discussiepartner en zijn ook daadwerkelijk bereid om mee te denken over de ontwikkeling van een organisatie.