
De rol van chief financial officer ondergaat een complete verandering. Verschillende factoren als digitale innovaties, regulering en toezicht van veeleisende stakeholders veranderen het profiel en prioriteiten van CFO’s, volgens EY.
In het nieuwe rapport ‘Do you define your CFO’s role? Or does it define you? The disruption of the CFO’s role’ ondervroeg EY maar liefst 769 financiële leiders uit Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië en voerde één-op-één gesprekken met 21 CFO’s. Zo blijkt dat het steeds moeilijker wordt om het DNA van de financiële leider te decoderen, met profielen en taakomschrijvingen die steeds meer divers worden. Het wordt steeds lastiger om te bepalen wat een sterke CFO is en de verwachtingen van collega’s als CEO’s blijven veranderen. Van de respondenten geeft 64 procent toe dat hun rol steeds breder wordt.
Digitale innovaties, regulering en toezicht van veeleisende stakeholders zijn ontwrichtende factoren voor de werkzaamheden van de CFO’s. Vooral de groep stakeholders worden als stoorzender benoemd. Maar liefst 71 procent van de financials voelt steeds meer verantwoordelijkheid voor meer ethische besluitvorming in hun organisaties.
‘CFO weet weinig over big data’
Van de ondervraagden geeft 58 procent toe dat hun kennis op het gebied van bijvoorbeeld big data tekortschiet, terwijl deze gegevens juist zo belangrijk zijn in hun rol als strateeg. Uit het onderzoek blijkt ook dat 57 procent van gegevens informatie maken als een van de belangrijkste taken van de nieuwe financial ziet.
CFO als duizendpoot
Tony Klimas, Global Finance Performance Improvement Advisory Leader van EY, ziet ook dat de rol van CFO steeds omvangrijker wordt: ‘Het is uitgegroeid tot een baan die te groot is voor één persoon om goed te kunnen doen. De spanning tussen de dagelijkse operationele verantwoordelijkheid als controller en de meer strategische positie blijft groeien.’