
Jaarverslagen moeten een meer diepgaande strategiediscussie bieden. Dat is de voornaamste conclusie van KPMG International’s tweede jaarlijkse Survey of Business Reporting. Operationele kpi’s zouden deze discussie moeten ondersteunen, zodat beleggers over langere termijn een beeld kunnen krijgen van de gezondheid en prestaties van een bedrijf. Momenteel ligt de focus nog te veel op de korte termijn.
Als het om hun prestatierapportage, strategische discussie en risicobeoordelingen op financiële doelstellingen gaat, richten bedrijven zich voornamelijk op de korte termijn. Als gevolg hiervan zijn er aanzienlijke gaten in de gerapporteerde informatie aan beleggers. Volgens de enquête, een evaluatie van 270 jaarverslagen van grotere beursgenoteerde bedrijven in 16 landen, is de kortetermijnfocus van bedrijfsverslaggeving duidelijk zichtbaar. Maar liefst 44 procent kijkt niet verder dan de korte-termijninitiatieven wat strategie betreft.
Met name over het langetermijnbeeld verschaft het onderzoek weinig positieve cijfers. Hooguit 9 procent biedt een overzicht van de operationele prestaties van de afgelopen vijf jaar en iets meer dan 10 procent laat zien hoe het risicoprofiel van een bedrijf beheerd wordt. KPMG benadrukt tevens dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit als het om jaarverslagen gaat. Er zijn namelijk geen aanwijzingen dat de verslagen langer móeten zijn, maar de focus zou wel verbeterd mogen worden. Hooguit 15 procent van de jaarverslagen gaf inzicht over de prestaties en de vooruitzichten.
‘Financiële informatie is niet de enige relevante data voor beleggers,’ zegt Mark Vaessen, hoofd van de International Financial Reporting Group van KPMG. ‘Bij de evaluatie van een bedrijf moeten beleggers ook in staat zijn om de gezondheid van een bedrijf, de groeipotentie en de houdbaarheid op lange termijn van de verdiensten te beoordelen.’