
De rol van Chief Information Officer is aan verandering onderhevig. De CIO van grotere bedrijven krijgt steeds meer op zijn bord. Zo moet hij een grotere bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat, wordt hij steeds meer geconfronteerd met uitdagingen die nauwelijks raakvlakken hebben met de traditionele IT en krijgt hij een steeds grotere vinger in de strategische pap.
CIO’s worden steeds belangrijker voor het bedrijfsresultaat en rapporteren daarom rechtstreeks aan de CEO, blijkt uit onderzoek van KPMG en Harvey Nash. Eén op de drie CIO’s rapporteert op dit moment rechtstreeks aan de CEO. De CIO krijgt steeds meer te maken met uitdagingen die steeds minder als traditionele IT gekenmerkt mag worden. Cybersecurity valt niet alleen onder zijn takenpakket, maar krijgt ook de taak om samen met de Raad van Bestuur de strategie op het gebied van innovatie en digitale transformatie vorm te geven. Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash. ziet dat de CIO zijn invloed uitbreidt. Op zijn grotere werkterrein stuit hij echter op obstakels. ‘Hij wordt binnen de organisatie echter wel geconfronteerd met het grootste tekort aan IT-kennis en –vaardigheden sinds de grote recessie, nu bijna tien jaar geleden. Iets minder dan 70 procent van de onderzochte CIO’s vindt dat een gebrek aan talent een belangrijk obstakel vormt om het tempo waarin de wereld verandert te kunnen volgen.’
Gebrek aan kennis
’t Jong ziet dat vooral op het gebied van data analytics de kennis van de organisatie tekort schiet. ‘En ook voor wat betreft de ontwikkelingen in het digitale domein en beveiliging vindt de CIO dat de organisatie kennis en kunde ontbeert. De afgelopen jaren hebben de ontwikkelingen in het digitale domein een grote invloed gehad op de rol van de informatietechnologie in nagenoeg iedere type organisatie. Nieuwe bedrijven zijn erin geslaagd complete sectoren overhoop te gooien. We zien nu echter dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar mogelijkheden om zich hier beter tegen te wapenen. Ruim 30 procent van de CIO’s geeft aan dat zij inmiddels beschikken over een bedrijfsbrede visie en strategie voor het digitale domein. Iets meer dan 10% zegt nog niet over een dergelijke strategie te beschikken.’
Back-up voor de CIO
Het lijkt erop dat de CIO steun kan verwachten. William Koot, partner bij KPMG Management Consulting, merkt dat een groot deel de digitale strategie inmiddels heeft belegd op het niveau van de Raad van Bestuur. ‘Steeds meer bedrijven gaan ertoe over om naast de Chief Information Officer (CIO) een Chief Digital Officer (CDO) te benoemen die die digitale strategie van de onderneming voor zijn rekening neemt. Inmiddels kent één op de vijf bedrijven een dergelijke functie.’