
Bouwmarkten zagen in het eerste kwartaal van 2016 hun verkoopvolumes met 3,8% stijgen. Daarmee profiteert de sector van een toename in woningtransacties. De sector is volop in beweging: onder meer de komst van stadswinkels, de toetreding van Bauhaus en de verwachte groei van online verkopen maken de sector zeer interessant om te volgen.
De lage hypotheekrente is een belangrijke driver voor de woningmarkt. Mede daarom nam het aantal verkopen van bestaande woningen in 2015 met 16,1% toe. En in het eerste kwartaal van 2016 lag het aantal transacties zelfs 24,2% hoger dan in de eerste drie maanden van 2015.
Voor de bouwmarkten is dit een gunstige ontwikkeling. Meer huizenverkopen vergroot de potentiële markt voor doe-het-zelf-producten immers. Wij voorzien dat de verkoopvolumes in de sector over 2016 en 2017 met 2,5% per jaar zullen toenemen. Anders gezegd: in onze visie hebben de bouwmarkten in 2015 de bodem bereikt, zoals we begin dit jaar al communiceerden. De sector komt wel van ver, aangezien de verkoopvolumes in van bouwmarkten het afgelopen kwartaal nog altijd bijna 30% onder precrisisniveaus bivakkeerden. Maar de weg van herstel lijkt ingeslagen.
Dat neemt niet weg dat de sector voor belangrijke uitdagingen en strategische vraagstukken staat in de komende jaren. Die vraagstukken betreffen bijvoorbeeld de toegenomen concurrentie en de online propositie.
Concurrentie vergroot
De aanwezigheid en uitbreiding van internationale spelers zorgen voor grote concurrentie.
Deze column van Sonny Duijn verscheen eerder in MIX, vakblad voor de doe-het-zelf-sector. Lees verder op ABN Amro Insights