
Het bezoek van de winkelstraat daalde sinds 2004 met meer dan 20%. Er waren in 2015 op een koopzaterdag in totaal zo’n 730.000 minder passanten in de winkelgebieden van ons land dan elf jaar eerder. Door de crisis en de grote concurrentie gingen veel bedrijven failliet en is de leegstand flink opgelopen.
Leegstand maakt een winkelgebied minder attractief om te bezoeken, en door teruggelopen bezoek kan de leegstand juist verder oplopen. Sturing vanuit de overheid (als transformatie tot woningen in groeiregio’s) is noodzakelijk om uit die negatieve spiraal te komen. De leegstand wordt deels opgevuld door de grote interesse vanuit internationale retailketens. Zij focussen echter op de panden in de binnensteden en A-locaties. Kleine winkelgebieden staan voor een grotere uitdaging; daar is de leegstand dan ook harder opgelopen.
Het beeld in de detailhandel is tweeledig. Winkeliers zien hun verkoopvolumes toenemen dankzij een aantrekkende economie. Het consumentenvertrouwen is bovengemiddeld, de koopkracht en particuliere consumptie nemen toe. Het gunstige economische klimaat houdt naar verwachting in 2016 en 2017 aan.
Lees meer over de noodzaak van een ingreep rond de leegstand van winkels op ABN AMRO Insights