
De populariteit van instant messaging apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus van hun mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze daar ook allerlei relevante diensten aanbieden.
KLM haalde onlangs de internationale headlines met een innovatieve nieuwe service voor klanten. Reizigers die een vlucht bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij boeken, kunnen hun vluchtdocumentatie nu ook via Facebook Messenger ontvangen. De afzonderlijke KLM-app openen, is daardoor niet meer nodig. Vanaf april 2014 groeide het aantal maandelijkse gebruikers van deze app van 200 naar ruim 800 miljoen. Andere instant messaging apps, zoals WhatsApp en WeChat, laten een soortgelijke uitbundige groei zien.
In totaal gebruiken 2,5 miljard mensen wereldwijd momenteel een berichtjes-app. Onderzoekers verwachten dat dit aantal in 2018 nog ruim een miljard hoger ligt. Daarmee eroderen ze het gebruik van andere apps, die vaak sowieso maar matig worden gebruikt of zelfs verwijderd. ‘We bespeuren een zekere app-moeheid’, bevestigt ook KLM.
Lees meer over de groei van Instant Messaging Apps op ABN AMRO Insights