
Shell, KPMG en Philips zijn de sterkste en waardevolste Nederlandse merken, blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Brand Finance. Verzekeraar Delta Lloyd maakt een duizelingwekkende val, terwijl TomTom een flinke sprong maakt op de lijst.
Olieconcern Shell is met afstand het meest waardevolle merk. Het bedrijf is volgens merkwaarderingsbureau Brand Finance bijna 20 miljoen euro meer waard dan de nummer twee op de lijst, de accountantsorganisatie KPMG. Ondanks dat de olieprijzen vorig jaar vooral daalden, wist het Brits-Nederlandse concern voor een toename in merkwaarde van 15 procent te realiseren. Naast Shell en KPMG wordt de top drie gecompleteerd door Philips. Het drietal bedrijven heeft een merkwaarde van respectievelijk 29,1 miljard, 9,8 miljard en 7,3 miljard euro.
Pieken en dalen
Minder goed nieuws voor verzekeraar Delta Lloyd. De verzekeraar daalde maar liefst 19 plaatsen ten opzichte van 2015. Hierdoor heeft het bedrijf een merkwaarde van zo’n 183 miljoen euro, wat neerkomt op een waardedaling van maar liefst 82 procent. De flinke klap voor het verzekeringsbedrijf heeft te maken met het verlies in de eerste helft van 2015. De reputatie van het merk liep verder schade op door onthullingen over handel met voorkennis in 2012. De grootste sprong op de lijst komt op naam van TomTom. De fabrikant van navigatiesystemen groeide maar liefst 41 procent en heeft daarmee een waarde van 261 miljoen euro.