
Recruitmentorganisatie Hays verwacht grote veranderingen in de financiële sector. Ook de CFO krijgt te maken met nieuwe uitdagingen.
Hays deed onderzoek onder zo’n 400 professionals die werkzaam zijn in de financiële sector. Vele verwachten bijvoorbeeld een daling van het uurtarief in 2030, maar Hays denkt ook dat de rollen zullen veranderen. Ook voor de CFO. De toekomstige uitdaging wordt het maken van keuzes uit de enorme overvloed aan nieuwe platformen, apps, software – en in wezen dus uit volstrekt nieuwe businessmodellen. Niet louter financieel, maar juist organisatie breed.
De tweede toekomstige uitdaging zit in hoe holistisch naar finance te kijken. Dus niet apart naar pensioenen en apart naar woninghypotheken, maar naar de combinatie ervan – want zo ervaart de klant dat. Die wil niet langer betalen voor de enorme overheadkosten van bijvoorbeeld de pensioenindustrie anno nu. Die wil een slimme tijdbesparende app die hem onafhankelijk adviseert voor een klein bedrag per maand. Misschien wil de klant ook wel een echte menselijke consultant vanwege het warme menselijke contact – mits die gebruik maakt van die slimme tijdbesparende app.
Meer eisen
‘Riskmanagement wordt de komende vijftien jaar steeds belangrijker, zowel in de financiële sector als daarbuiten”, zegt Yiyi Dijkstra. ‘Er worden dan ook steeds meer eisen gesteld aan de CFO. Dat heeft niet alleen te maken met snel veranderende en strenger wordende wet- en regelgeving, maar ook met een economie en samenleving die complexer worden, onder meer als gevolg van technologische ontwikkelingen.’
Na verschillende managementfuncties bij onder meer ABN AMRO en de Royal Bank of Schotland, ging Dijkstra in 2013 als CFO van Robidus werken, een zakelijke dienstverlener op het gebied van sociale zekerheid. ‘Waar CFO’s vaak een ondersteunende rol hadden en een sterke focus op cijfers uit het verleden, wordt nu vaker verwacht dat zij in staat zijn voorspellende analyses te maken. Zij moeten dan ook echt aangehaakt zijn bij de business. Weten wat er speelt, welk business cases en ontwikkelingen er intern zijn, maar ook hoe de markt beweegt. Dat betekent een nauwe samenwerking tussen de finance afdeling en de rest van de organisatie, maar ook veel dialoog met externe partijen. Die interactie wordt intensiever.’