
Het jonge printbedrijf HelloPrint heeft een investeringsronde gedaan van drie miljoen euro om de groei in binnen- en buitenland te versterken. CEO Hans Scheffer begrijpt de aantrekkingskracht van HelloPrint. ‘Wat je vaak ziet in startupland is dat er nog geen proven businessmodel is. Dat is bij ons wel het geval.’
Heeft de investering nog gevolgen voor jullie bedrijfsvoering, jullie strategie?
‘Nee, zeker niet. Toen wij drie jaar geleden begonnen met HelloPrint hadden we een heel duidelijk doel voor ogen: het aanbieden van print via een online weg in Europa en daarna de rest van de wereld. Dat doel is niet veranderd en dat zal alleen maar geïntensiveerd worden door deze investering.’
Gaan jullie nu opboksen tegen concurrenten als het Franse Vista Print?
‘Zeker. Uiteindelijk is het product dat wij verkopen vrij generiek en dat is internationaal goed op te schalen. Daarom kiezen wij ervoor om niet te denken vanuit landsgrenzen, maar wij kijken naar de Europese markt als uniforme markt. Daardoor ook de uitrol naar allerlei landen.’
U geeft aan meermaals benaderd te zijn door partijen. Wat is jullie aantrekkingskracht?
‘Wij zijn in drie jaar tijd heel erg snel gegroeid. Wat je eigenlijk ziet in startupland is dat er heel vaak geïnvesteerd wordt in een heel embryotic phase waarbij er wel een goed businessidee is met goede respons, maar vaak nog geen proven businessmodel. Dat is bij ons wel het geval. Wij hebben een superschaalbaar model. Geprinte productie voor bedrijven is een megagrote markt. Het is een branche die eigenlijk nog heel onontgonnen is. Wij zijn de enige partij in de wereld die geen eigen productiefaciliteiten heeft maar een netwerk bouwt van producerende partijen om te koppelen aan ons platform. Wij zorgen vervolgens voor de marketing aan de voorkant. Dat maakt het natuurlijk uniek, dat maakt het écht een platform en dat maakt dat de aantrekkingskracht zo hoog is.’
Zoals u zei, is dit de eerste keer dat jullie met een partij in zee gaan. Waarom Munneke?
‘Omdat Munneke geen traditioneel investeerder is. Wij zochten niet naar iemand die een zak met geld heeft, maar substantiële kennis, ervaring en een netwerk op tafel legt. Wij zoeken een medeondernemer. Dat stelt ons in staat om onze groeiambities scherper te stellen en nog harder te groeien.’
U ziet digitalisering niet als bedreiging, vanwege jullie businessmodel?
‘Het businessmodel waarbij wij producerende partijen koppelen aan klanten, is zeer onderscheidend. Niemand doet dat. Het is ook best complex om dat schaalbaar op te zetten. Op dit moment werken we met een paar honderd internationale suppliers, producenten die het printwerk maken in allerlei vormen en maten, terwijl al onze concurrenten redeneren vanuit hun eigen productiefaciliteiten. Ik kan er heel eerlijk en duidelijk over zijn: wij merken niets van de digitalisering. Er komt alleen maar meer print. Natuurlijk nemen de grote transitionele volumes af, papier, de grote oplage folders. Daarvoor in de plaats komt een heel nieuwe markt. Kleine oplagen verpakkingen, fotoproducten die thuis geprint worden, wat een enorme vlucht neemt omdat we allemaal content op onze telefoon hebben staan. De markt voor geprinte producten verandert heel erg, maar digitalisering is daar alleen maar een drijver voor.’
Dan wil ik het toch nog even hebben over jullie samenwerkingsovereenkomsten met werknemers. Jullie leggen zo min mogelijk vast. U geeft aan niet van hokjes te houden, maar het gaat toch ook om zekerheden van beide kanten?
‘Nee, daar gaat het niet om. Zekerheid voor de werknemer is er namelijk altijd, dat is vastgelegd in de wet. Wij geven graag al onze rechten als werkgever op, omdat wij alleen maar vinden dat een samenwerking alleen maar tot bloei kan komen als je uitgaat van wederzijds vertrouwen en als je vertrouwen geeft. Met name mensen enthousiasmeren om hun eigen beslissingen te nemen, dan krijg je dat vertrouwen ook terug. Het grootste voordeel is dat je mensen niet in hokjes plaatst. Waarom zou ik tegen iemand moeten zeggen dat hij tussen negen en vijf moet werken? Dat hij 25 dagen op vakantie moet? Waarom zou ik hem dat niet gewoon zelf laten bepalen? Het is fijn als je dat laagje van flexibiliteit hebt om jouw werk en privé op een betere manier in evenwicht te brengen. Dat doen wij en dat wordt als bijzonder prettig ervaren, waardoor de productiviteit stijgt. Wij bevrijden onze werknemers van het harnas van de loonslaaf.’