
Digitale transformatie lijkt tegenwoordig meer een noodzaak dan dat het ooit. De meeste organisaties weten dat ze de omslag moeten maken, maar een transformatie organiseren is nog niet zo simpel.
Fysieke, financiële, menselijke, intellectuele en relationele vermogens. In feite alles wat een organisatie behelst. Fabrikanten investeren het grootste deel van hun kapitaal in fysieke activa. High-techbedrijven investeren vooral in R & D om nieuw intellectueel kapitaal te creëren. Het blijft echter de vraag waarin geïnvesteerd moet worden.
Koplopers en volgers
In de huidige markt groeit het relationele kapitaal vooral op tech-platforms. Denk aan bijvoorbeeld Uber. Zelfs als deze bedrijven vertrouwen op fysieke activa, zoals auto’s voor de taxi-app, bezitten ze vooral de technologie, niet de fysieke activa. De achterblijvers blijven hun tijd en geld besteden aan activa die niet zo gemakkelijk zijn op te schalen: fysieke goederen en menselijk kapitaal. Met name leidinggevenden die zich comfortabel voelen met oudere types activa worstelen met digitale transformatie. Iedere organisatie steekt anders in elkaar, maar er zijn vijf stappen die universeel toepasbaar zijn.
Wat is uw uitgangspositie?
De eerste stap is het vaststellen van uw startpunt vaststellen. Dat geldt ook voor het identificeren van de huidige mix van activa en het business model dat uw activaportefeuille creëert. Een heldere blik op het vertrekpunt geeft inzicht in sterke en zwakke punten. Hierdoor kunt u de al lang bestaande gewoonten ontdekken die veranderd moeten worden om een digitale transformatie te realiseren.
Maak een volledige inventaris van alle activa van uw organisatie
Het gaat hierbij om de eenvoudige dingen die u altijd heeft gevolgd, maar ook de fysieke activa zoals de fabriek, eigendom en apparatuur. Daarna volgen de minder bekende immateriële activa, zoals de talenten en vaardigheden van uw medewerkers, de netwerken van mensen en organisaties die bestaan buiten de traditionele grenzen van uw bedrijf. Deze activa zijn worden vaak over het hoofd gezien, ondergewaardeerd, en onvoldoende gemanaged.
Visualiseer de digitale toekomst
Een heel belangrijke stap. Het is niet eenvoudig, maar u moet bewust worden van de toekomst van uw organisatie. Visualiseer een nieuwe toekomst waarin u als een digitaal netwerk co-creëert met partners in uw externe netwerk. Klanten en leveranciers zijn vaak de eerste keuzes, maar er zijn veel meer netwerken te overwegen. Denk aan alumni, distributeurs, integrators, investeerders, gemeenschappen, en zelfs concurrenten. Het doel is om een manier te vinden waarin u en uw netwerk samen waarde kunnen creëren. Met behulp van zowel uw vermogen en die van hen. Houd rekening met de vier soorten activa waarmee u en uw netwerk samen waarde kunnen creëren. Denk aan fysieke activa, nieuwe content genereren, diensten aanbieden en netwerken genereren. Denk ook aan het digitale platform dat deze samenwerking mogelijk moet maken. Maar begin klein, met een kleine investering en leer van elke stap.
Begin met een pilot
Het is niet onverstandig om met uw netwerkbedrijf te starten in een pilot. Verschuif hiervoor een klein deel van uw kapitaal naar het nieuwe initiatief. Dit vereist dat u een team samenstelt. Financier dit team en geef het veel ruimte om te leren en te veranderen, zonder al te veel bureaucratisch toezicht. Besteed veel tijd aan communicatie met uw doelgroep netwerk om ervoor te zorgen dat u een platform creeert waaraan ze willen bijdragen en ze de moeite waard vinden.
Volg de voortgang met nieuwe KPI’s
Houd de voortgang van uw netwerkinitiatief nauwlettend in de gaten. Dit vereist rapportage over nieuwe statistieken. Waarschijnnlijk moet u nieuwe key performance indicators (KPI’s) vaststellen voor het digitale netwerk-model. Dashboards bevatten meestal statistieken zoals het aantal interacties op uw digitale platform, het aantal actieve netwerkpartners en de waarde die is gecreëerd. Standaard financiële maatstaven, zoals omzet en winstgevendheid, zijn belangrijk, maar het zal enige tijd duren voordat dit model zich kan bewijzen en netto waarde voor de organisatie gaat maken.
Werk aan nieuw leiderschap
Organisatorische transformatie moet beginnen met een leiderschaptransformatie. Dus zorg ervoor dat uw board, CEO, en de rest van het leiderschapsteam elkaar volledig ondersteunt en klaar is om nieuwe prioriteiten te stelle. En verander de beleggingsmix. Zo niet, dan komt de digitale transformatie niet van de grond, of vroegtijdig tot stilstand.
Digitale initiatieven moeten ondanks de risico’s op de prioriteitenlijst staan van de meeste bedrijven. Digitale platforms hebben lang gevestigde bedrijven in het hele spectrum dramatisch beëindigd. Van hotels (Airbnb), tot muziek (Apple en Pandora), tot het werven van personeel (LinkedIn), tot detailhandel (Wayfair en Amazon). U wilt tenslotte niet eindigen als bijvoorbeeld Blockbuster.