
In 1997 keuvelden senior managers van vrachtwagenconcerns met elkaar in een hotel in Brussel. Die gesprekken hebben vandaag uiteindelijk geleid tot een boete van 2,9 miljard euro vanwege kartelvorming.
De EU heeft vrachtwagenconcerns DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco een boete opgelegd van 2,9 miljard euro vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van kosten voor nieuwe uitstootnormen aan de klant. Op de acceptgiro voor DAF staat een bedrag van 752 miljoen euro, dat is 97 miljoen lager dan het bedrijf had gereserveerd. MAN, eveneens onderdeel van het kartel, ontspringt de dans als verklikker. De beboete bedrijven krijgen overigens wel elk 10 procent korting, omdat ze schuld hebben bekend. Onderzoek naar Scania wordt nog voortgezet.
Zie ook: De OPEC is dood, leve de OPEC
Brussels hotel
De Deens EU-commissaris Verstager (Medediging) was duidelijk in haar oordeel. ‘Het is onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF, die samen negen van de tien middelgrote en zware trucks produceren in Europa, een kartel vormden in plaats van met elkaar te concurreren.’ De commissaris zei daarnaast dat ‘de jarenlange verstandhouding tussen de senior managers van de bedrijven in 1997 begon in een gezellig hotel in Brussel.’ Zij ontmoetten elkaar frequent, meestal in de marge van handelsbeurzen. ‘Sinds 2004 veranderden de concerns hun aanpak en werd het kartel op lager niveau beheerd, gedirigeerd, via Duitse dochterondernemingen en doorgaans per e-mail.’ Ze spraken tevens over hoe om te gaan met de steeds zwaardere Europese milieuregels.