
Het boek dat u met behulp van de link hieronder kunt downloaden, is op een multidisciplinaire wijze tot stand is gekomen. Verschillende auteurs hebben vanuit diverse achtergronden een beeld geschetst over de randvoorwaarden voor duurzame waardeontwikkeling. Het centrale thema in veel sectoren wordt de vraag: Hoe zet ik mijn hoog opgeleide werknemer in zijn kracht?
Het wordt bij de beantwoording van die vraag steeds meer duidelijk dat de bedrijfscultuur een grote rol speelt. Wellicht wordt de bedrijfscultuur een ‘unique sellling point’ om talent aan de organisatie te binden.
Naast bedrijfscultuur neemt ook het belang toe van niet op winst gerichte drijfveren bij het rechtvaardigen van het bestaan van een onderneming. In de afbeelding hier onder staat een ‘evolutionair’ overzicht van de bestaansredenen en drijfveren van een bedrijf. Veel bedrijven zijn bezig met de draai van ‘Business centric’ naar ‘Customer centric’. De fase daarna betreft een transitie van het bedrijf naar een cultuur waarin de mens werkelijk centraal staat en waarbij Zingeving (Purpose) onderdeel is van de bedrijfscultuur en waardepropositie. Deze fase kan het best beschreven worden als ‘People, Planet, Passionate Purpose’.
Deze column verscheen eerder op ABN AMRO Insights. Lees hier verder.