
Waarom maken we nog gebruik van bedrijfsorganisatiemodellen die 100 jaar oud zijn? Volgens Yuri van Geest, goeroe op het gebied van Singularity, is er geen ruimte meer voor de oude manier van denken én leiden.
‘De wereld accelereert in ongekend tempo’, begint Van Geest. ‘Kijk naar de ontwikkeling van de 3D-printer en naar drones. De eerste exemplaren kostten een miljoen dollar. Nu zijn ze voor iedereen verkrijgbaar.’ Dat het op dit moment met een daverende snelheid gaat, is volgens Van Geest goed te zien aan de Fortune 500. ‘Vandaag de dag bestaat 89 procent van die lijst uit nieuwe organisaties. Oude bedrijven met oude denkpatronen verdwijnen naar beneden. Op den duur staan ze helemaal niet meer op de lijst. Alles digitaliseert. Software is eating the world. Elk bedrijf wordt op den duur een softwarebedrijf. Dit proces beïnvloedt en verandert echt alle werelden. Ook ontstaat vaker een mix. Of het nu gaat om ICT, gezondheidszorg, biotechnologie of chemie… Werelden vermengen zich met elkaar. Ga je niet mee in die stroom en weiger je te vernieuwen, dan teken je je eigen doodvonnis.’
Overorganiseren
Een van de grootste problemen is de manier waarop er leiding wordt gegeven. Van Geest: ‘Waarom maak je gebruik van een hiërarchische organisatiestructuur van 100 jaar geleden, een structuur waarbij overregulering en overorganiseren voortdurend op de loer liggen? In de toekomst is er geen ruimte meer voor dit soort constructies. Je moet mensen niet in een hokje stoppen. Een organisatie is als een zwerm. Het gaat om doen, denken, doen, denken, doen… En dat continu. Falen is een stap dichter bij succes. Het gaat erom hoe snel je weer opstaat. Kijk je naar alle opkomende succesvolle bedrijven. Die werken vrijwel allemaal zo.’ Volgens Van Geest is het een bevrijding. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat de wil van het individu belangrijker wordt. Ook op de werkvloer. Ze krijgen meer kracht en invloed. Daar moet je als bedrijfsleiding op inspringen. ‘Luister naar wat er op de werkvloer speelt. Welke ideeën er leven. Verdiep je in de nieuwe wereld. En gooi die oude manier van denken en die oude ideeën overboord.’
Het lijkt een kwestie van tijd voor de mens niet langer nodig is om computers en robots te programmeren en verbeteren. Machines en systemen zullen zichzelf programmeren, verbeteren en upgraden. De mens blijkt niet langer in staat te begrijpen wat er allemaal gebeurt. De experts, waaronder Van Geest, verwachten dat dit moment binnen 20 jaar is aangebroken. Van Geest geeft een voorbeeld: een man neemt voor het eerst plaats in een zelfrijdende auto. ‘Dit laat perfect zien hoe we omgaan met veranderingen. Mensen zijn gefascineerd door het onbekende en blijven kijken. Maar ze weten niet goed hoe ze moeten reageren. Wat komt er in vredesnaam op ons af?’ De persoon achter het stuur begint eerst keihard te lachen. Hij vindt het aan de ene kant geweldig. Maar het voelt ook onwennig. Het lachen gaat over in een gevoel van angst. Wat gebeurt er? Is het wel veilig? Moet hij ingrijpen? ‘Hij moet erop durven vertrouwen dat het allemaal goed komt. Dat is niet gemakkelijk. Het uit handen geven van het stuur is symbolisch voor de veranderingen die er op dit moment gaande zijn.’
De convergentie en symbiose van ICT, biotech (DNA lezen en schrijven), nanotech, neurotech, robots, artificiële intelligentie, nieuwe energie, brain computer interfaces, 3D-printers en ruimtevaart zorgen er volgens Van Geest voor dat het werkende leven van heel veel mensen er de komende jaren anders gaat uitzien. Als ze hun baan überhaupt behouden. ‘Er zullen veel banen verdwijnen, de komende 20 jaar zo’n 80 procent. Uiteraard komen daar wel nieuwe banen voor terug, maar vernieuwen is noodzakelijk om aan boord te blijven.’ Aansluitend moet volgens Van Geest het managementdenken op de schop. ‘Het gaat om samenwerken, om optimaal gebruikmaken van de creativiteit die op de werkvloer aanwezig is. Het gaat om flexibiliteit en vertrouwen. En om te overleven is het bovenal belangrijk om jezelf te vernieuwen. Dat is waar het om draait. Maak gebruik van alle prachtige nieuwe mogelijkheden die er zijn. Open je ogen voor innovaties. Ook al weet je niet exact wat er gaat gebeuren. Join de trip. Het is namelijk fantastisch.’
Over Yuri van Geest
Yuri van Geest is ondernemer en spreker op het gebied van innovatie, mobiel internet en Singularity. In 2008 is hij actief betrokken geraakt bij Singularity. In 2010 was hij als eerste Nederlander alumnus van de Singularity University in Silicon Valley. Ook is Van Geest medeoprichter van TEDx Amsterdam en is hij betrokken bij de Lean Startup beweging. Hij is medeoprichter van het eerste grote Lean Startup event in Nederland. Ook zette hij in 2007 een eigen innovatiebureau op. Hij voerde vanuit Trend8 innovatieve projecten uit voor opdrachtgevers als Adidas Global, Samsung, Philips Global, Google, UPC, Vodafone Group en RWS.
Meer lezen over Singularity?
Het boek Management in Singularity, van lineair naar exponentieel management geeft inzicht in belangrijke trends en ontwikkelingen en geeft handreikingen voor de eerste cruciale stappen die u en uw organisatie kunnen zetten als een goede voorbereiding op wat wel wordt genoemd ‘het nieuwe normaal’. Het boek is verkrijgbaar via www.vakmedianetshop.nl