
‘Om verduurzaming van het bedrijfsleven te laten slagen is een andere mind-set nodig. Bedrijven moeten niet enkel vanuit winstoptimalisatie duurzaam ondernemen, maar veel eerder vanuit het zoeken naar gedeelde belangen tussen betrokkenen.’ Dit stelt prof. dr. André Nijhof, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit, in zijn oratie ‘Mogen we hoopvol zijn bij duurzaam ondernemen?’
Op 8 juli accepteerde prof. dr. André Nijhof de Leerstoel Sustainable Business & Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit. In zijn oratie benadrukte hij dat verduurzamen van het bedrijfsleven wereldwijd traag verloopt. Toch is Nijhof hoopvol voor de toekomst, mits bedrijven gaan beseffen dat het vanuit een andere mind-set ingestoken moet worden: ‘Veel bedrijven verduurzamen hun bedrijfsvoering met winstoptimalisatie als uitgangspunt. Echter de realiteit leert ons dat duurzaamheid niet in alle gevallen geld oplevert, waardoor verduurzaming stagneert.’
Innovatieve financieringsmodellen
Nijhof pleit ervoor dat bedrijven in plaats van winstoptimalisatie, het behartigen van belangen van betrokken personen centraal zet. Voordeel hiervan is dat zodra mensen de perceptie krijgen dat ze hulp krijgen bij het oplossen van hun problemen of het verwezenlijken van hun idealen, de bereidheid om samen te werken en creatief te zoeken naar innovatieve financieringsmodellen toeneemt. Nijhof: ‘Bij Nyenrode gebruiken wij vaak de term ‘stewardship’, verbondenheid. Dit benadrukt dat het bedrijfsleven en de maatschappij op allerlei manieren met elkaar verbonden zijn. En deze verbondenheid blijkt de juiste basis om op een hoopvolle wijze invulling te geven aan duurzaam ondernemen.’
Zie ook: Planet possible als strategie
Voorwaarden
‘De basis voor duurzaam ondernemen vanuit een stewardship-oriëntatie is de erkenning van de wederzijdse afhankelijkheid’, benadrukt Nijhof. De tweede voorwaarde voor een stewardship-benadering is een vaststaand commitment om voor een select aantal issues verbetering na te streven. De derde noodzakelijke voorwaarde is kwetsbaarheid. Dit heeft niet alleen betrekking op het eerlijk aangeven in hoeverre het inmiddels gelukt is om het doel te bereiken, maar ook aangeven voor welke issues wel of nog niet een commitment afgegeven kan worden.’
Rankings
Nijhof stelt dat het van belang is om markten te creëren waarin duurzaam gedrag wordt beloond. ‘Ook de introductie van onafhankelijke rankings en keurmerken veranderen de werking van een markt. Waar eerst een financieel jaarverslag volstond is via de aparte milieu- en sociale verslagen inmiddels een geïntegreerd duurzaamheidsverslag de norm geworden bij grotere bedrijven.’ De hoogleraar wil vanuit de leerstoel Sustainable Business & Stewardship verder invulling geven aan deze thematiek via onderzoek en onderwijs. ‘Zodra bedrijven zich gaan onderscheiden met vaststaand commitment, het tonen van kwetsbaarheid en de erkenning dat elk bedrijf verbonden is met de maatschappij, is het ook mogelijk om aan markttransformaties te werken, waarmee duurzaam ondernemen de norm wordt. Dat stemt hoopvol.’