
Er kleven vele risico’s aan de overname van een bedrijf. PwC’s Wim Holterman zegt dat zowel commissarissen en bestuurders hun doel bij een overname goed voor ogen moeten hebben. ‘Die concreetheid moet het hebben.’
Volgens wetenschappelijk onderzoek mislukt, vanuit het perspectief van de koper, ruim de helft van alle fusies en overnames. De reden waarom relatief zoveel overnames mislukken, is volgens Wim Holterman, partner Valuation & Strategy bij PwC, simpel: het begint bij de strategie, zegt hij in gesprek met het FD. Hij ziet regelmatig bedrijven een overname doen, puur omdat het een mooie kans lijkt. ‘Achteraf bleek die kans toch niet helemaal in de strategie van het bedrijf te passen. Dat is een recept voor mislukking.’
Zie ook: Betrokken commissaris kan veel ongelukken voorkomen
Juist die strategie is zo belangrijk voor een overname volgens Holterman. ‘We onderscheiden drie fases in het overnameproces: de strategiefase, de acquisitiefase en de integratiefase. Alle fases zijn belangrijk en in alle fases kunnen cruciale fouten gemaakt worden die het succes van een fusie of overname ondermijnen. Maar vaak is de overnamestrategie niet ver genoeg uitgedacht. Je moet heel specifiek zijn over de landen en markten die je wilt bereiken met een overname, over hoe groot de overnamekandidaat moet zijn, en over hoe je dat bedrijf wilt integreren in je eigen onderneming: je moet het hele traject overzien. Met een vage strategie lijken alle overnames goed.’ Een specifieke strategie lijkt lastig te maken zonder concrete overnamekandidaten te noemen. Volgens Holterman kan een gedetailleerde strategie ontwikkelen ook niet zonder dat je daar meteen kandidaten bij noemt. ‘Uit zo’n strategie komt automatisch al een lijst met doelen. Die concreetheid moet het hebben.’
Deal fever
De PwC’er noemt de hectiek rond een overname een van de grootste risico’s. ‘Er zijn veel mensen bij betrokken. Soms heb je te maken met een veiling, wat extra tijdsdruk oplevert. Het risico is dat je gaat lijden aan tunnelvisie, ook wel ‘deal fever’ genoemd. Bestuurders denken dan alleen nog maar na over hoe ze de deal kunnen sluiten en vergeten te overwegen of ze de deal überhaupt nog moeten sluiten. Je moet altijd op een hoog niveau blijven en weten hoe je de strategische doelen van het bedrijf gaat halen met een overname.’