
Discountketen Lidl heeft hoge verwachtingen van de voordelen die big data biedt. Het Duitse bedrijf steekt minimaal 10 miljoen euro in een ‘moderne ICT-architectuur’. Ook Lidl Nederland zal profiteren van de big data-investering.
Lidl investeert miljoenen in nieuwe ICT-systemen om klantengedrag systematisch te analyseren, meldt het Duitse blad Lebensmittelzeitung. De investering heeft tot doel om via big data concurrentievoordeel te behalen en managementbeslissingen in ‘real time’ te kunnen nemen of te automatiseren. De supermarktketen stelt dat een modern en flexibel ‘business intelligence’-systeem steeds meer een beslissende succesfactor is. Met de analyses van de massa’s data die de duizenden filialen opleveren wil Lidl het assortiment, de prijszetting, de klantcommunicatie en de promotieacties optimaliseren.
Lidl Nederland profiteert
Lidl Nederland zal een graantje meepikken van de big data-drift van de Duitse moeder. Het zou een doorontwikkeling betekenen van de eerste stappen die Lidl heeft gezet met de opening van een webshop. De webshop beperkt zich in Nederland tot de verkoop van nonfood-items.