
Millennials zijn avontuurlijk, optimistisch en opgegroeid met technologie. Volgens Frank van de Ven en Emeric van Waes zouden ze een waardevolle aanwinst voor banken en andere financiële instellingen kunnen zijn. ‘Niet gek dus dat steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat ze er goed aan doen met de bedrijven van deze generatie in contact te komen.’
Millennials, de generatie geboren na 1980, moeten zich niet willen aanpassen aan het huidige systeem. Nee, bedrijven moeten aantrekkelijk zijn voor deze generatie. De jeugd heeft namelijk de toekomst. ‘Millennials zijn avontuurlijk en optimistisch, houden van nieuwe technologie en willen een op maat gemaakte klantervaring,’ zeggen Frank van de Ven en Emeric van Waes van Deloitte. ‘Niet gek dus dat steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat ze er goed aan doen met de bedrijven van deze generatie in contact te komen of om tenminste ook zelf meer aan innovatie te doen. Maar hoe? Banken en andere financiële instellingen zijn vaak logge organisaties waar besluitvorming soms wel jaren in beslag kan nemen en startups, of jonge innovatieve millennials, vinden maar moeilijk aansluiting bij die cultuur.’
Zie ook: ‘Start-ups zijn behendig, traditionele bedrijven denken vaak te rigide’
Innovatie: meer, meer
Banken zouden volgens Van de Ven en Van Waes moeten werken aan een meer innovatieve cultuur, waar de millennials zich in thuisvoelen, omdat veel werknemers de komende jaar verwachten hun werkgever te verlaten. ‘Het is belangrijk om een richting te kiezen, zoals bijvoorbeeld ING eind vorig jaar deed door zich aan te sluiten bij een internationaal collectief dat de mogelijkheden van blockchain verder onderzoekt. Zo’n duidelijke richting, of het nu blockchain is, mobile payments of crowdfunding, biedt de instelling de mogelijkheid om eminence te creëren op dat vlak en hun positie in de markt te claimen en/of te versterken. Op welk domein de keuze valt, hangt af van de strategische doelstellingen en het DNA van het bedrijf.’
Interne innovatie
Voor het bancaire landschap is de oplossing volgens het tweetal simpel. ‘Banken kunnen hun innovatie vooral intern organiseren, zoals bijvoorbeeld Citibank dat doet. In Dublin, heeft deze bank op de begane grond een innovatielab ingericht, waar iedereen kan binnenlopen. In dat lab draaien programma’s van zes weken. Heeft een idee kans van slagen, dan wordt ermee verder gegaan en zo niet, dan wordt het programma on hold gezet en hebben de initiatiefnemers zes weken om het idee te verbeteren. Het lab is een groot succes, maar het duurde wel een aantal jaar voordat het er helemaal stond en mensen de waarde ervan inzagen. De vraag is of die tijd er in het landschap van vandaag nog is.’