
Grotere zakenbanken verliezen steeds meer marktaandeel van mergers and acquisitions (M&A). Ondernemingen vinden makkelijker hun weg naar de kleinere adviesbureaus. Opvallend genoeg zijn dat veelal voormalige werknemers van de grotere banken.
Kleine adviesbureaus hebben in Europa nu een marktaandeel van 44 procent in een tak van sport die 1,7 miljard dollar waard is, meldt persbureau Reuters. Ruim vijftien jaar geleden was dit percentage nog 20,1 procent. Alex Howard-Keyes, hoofd van Wholesale Financial Services bij Alderbrooke, verwacht dat de aantrekkingskracht alleen maar zal toenemen.
Zie ook: M&A: Boutique nestelt zich tussen ‘grote jongens’
Onafhankelijk en niche
De kleinere bureaus zijn veelal opgericht door veteranen die de bureaucratie en de krimpende beloningen bij de grote banken wilden ontvluchten. Deze low-profile bureaus zijn populair onder ondernemingen die waarde hechten aan niche-expertise en onafhankelijk advies. Bij de ‘megabanken’ krijgen ze het gevoel dat andere services als financiering ze wordt opgedrongen.