
Nederlandse ondernemingen hebben een hoge ambitie als het gaat om de inzet van “smart data” en “voorspellende analyses”. Maar er is een grote kloof tussen wat ondernemingen willen en waar ze staan.
‘Internationaal gezien zitten Nederlandse bedrijven in de achterhoede als het gaat om het gebruik van data en data-analyse bij het nemen van beslissingen’, zegt André Mikkers van PwC. ‘Hierdoor profiteren ze minder van de voordelen, zoals meer snelheid en meer kwaliteit bij het nemen van beslissingen. De risico’s die horen bij het nemen van beslissingen, kunnen door een goed gebruik van data en data-analyse aanzienlijk worden verminderd.’
Uit het PwC-onderzoek 2016 Big decisions global data and analytics survey blijkt dat 49 procent van de Duitse deelnemers nu al highly data driven te zijn. In Nederland ligt dit percentage op 23, terwijl het mondiale gemiddelde 39 procent is. ‘Bestuurders moeten zich nog meer gaan realiseren dat technologie niet meer alleen bij de IT-afdeling thuishoort, maar ook aan de bestuurstafel’, aldus Mikkers.
Beschikbare data goud waard
Mikkers: ‘Wat we in Nederland tot nu toe voornamelijk doen, is data gebruiken om naar het verleden te kijken. Maar de mogelijkheden die data bieden om voorspellingen over de toekomst te doen – en de toekomst van een bedrijf dus positief te beïnvloeden – zijn fenomenaal. En het mooie is dat het meestal om data gaat die bedrijven zelf allang in huis hebben. Ze hebben die data alleen nog niet ontsloten en gebruikt, of op de juiste manier gecombineerd.’
Om dat te kunnen doen, moeten ze beschikken over de juiste instrumenten. Maar zodra ze die hebben, kunnen ze ook daadwerkelijk profiteren van de voordelen en onder meer de snelheid en kwaliteit van beslissingen aanzienlijk verbeteren. ‘We maken tegenwoordig een onderscheid tussen big data en smart data. Met big data kun je als ondernemer nog niet zoveel. Het is ruw materiaal dat nog bewerkt moet worden. Bij smart data ligt dat anders’, stelt Mikkers. ‘Dat is informatie waaraan veel te zien is, zoals bijvoorbeeld pieken en dalen, in het koopgedrag van klanten.’
Meer objectiviteit
Door het gebruik van de juiste software en de juiste instrumenten kunnen smart data door de systemen van de onderneming zelf worden gegenereerd. In de data kunnen patronen en structuren worden herkend die een voorspellende waarde hebben en kunnen worden gebruikt bij het nemen van strategische beslissingen, zoals bijvoorbeeld de introductie van nieuwe producten en diensten.
Mikkers: ‘Vaak worden beslissingen genomen op basis van intuïtie en ervaring. Bij dat laatste gaat het om de ervaring van de besluitvormers. Die is gekleurd door de persoonlijke waarneming en persoonlijke interpretatie van de feiten. Dat kan leiden tot een eenzijdige visie. Smart data en predictive analysis bieden daaraan een tegenwicht en zorgen voor meer objectiviteit. Dat komt de kwaliteit van beslissingen ten goede.’
Data Experience Lab
‘Ondernemers zijn ervan overtuigd dat het een belangrijk onderwerp is, maar men weet niet waar men moet beginnen. In ons Data Experience Lab kunnen ondernemers kennismaken met de mogelijkheden van data en data-analyse. Ook kunnen ze aan de slag met hun eigen gegevens. Wij helpen ze de vragen te stellen die leiden tot bruikbare antwoorden. Zo kunnen bedrijven op een toegankelijke manier kennismaken met het onderwerp.’