
De manier waarop keuzes worden aangeboden in een (online) omgeving, hebben volgens toezichthouder AFM onbewust invloed op de keuze van consumenten. ‘Dit kan zowel een positieve als een negatieve invloed hebben.’
Consumenten moeten tijdens hun leven belangrijke financiële beslissingen nemen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vreest dat consumenten een minder goede keuze maken dan voor hen mogelijk zou zijn. In de ogen van de financieel waakhond worden ze namelijk onbewust ook beïnvloed door de wijze waarop een beslissing wordt gepresenteerd. AFM-communicatieadviseur Daniëlle de Jong: ‘Consumenten beslissen niet alleen rationeel op basis van informatie; ze worden onbewust ook sterk beïnvloed door de wijze waarop een keuze wordt gepresenteerd. Dit kan zowel een positieve als een negatieve invloed hebben, dat hangt af van de situatie. De AFM vindt het belangrijk dat financiële dienstverleners het belang van de klant centraal stellen.’
Zie ook: AFM-bestuurder Femke de Vries: Integriteit voorkomt volgende crisis
De AFM gaat in haar toezicht meer kennis uit de gedragswetenschappen toepassen die inzicht biedt in de beperkte rationaliteit van consumenten. De toezichthouder wil dit doen door de wijze de beslisomgeving te onderzoeken en hoe dat inspeelt op de intuïtieve wijze waarop consumenten beslissingen nemen. Als bepaalde keuzes bijvoorbeeld al van tevoren aangekruist zijn, kan dit de consument beïnvloeden. De AFM wil financiële ondernemingen stimuleren om gedragswetenschappelijke inzichten op een voor de klant positieve manier in te zetten.