
Joost van Rooy is CFO van Hypotheek Visie. In die hoedanigheid houdt hij strak de hand aan de kwaliteit van adviesdossiers. Die moeten ‘absoluut’ op orde zijn. Want de klantrelatie staat voorop en big brother Autoriteit Financiële Markten (AFM) kijkt over de schouder mee.
Als ergens compliance en de bedrijfsvoering dichtbij elkaar liggen, is het wel bij Hypotheek Visie. Immers, de AFM kijkt kritischer dan ooit naar de zorgplicht van financiële dienstverleners. Zij moeten de niet ingevoerde particulier van een gedegen advies voorzien. Of deze geïnteresseerd is of niet, maakt niet uit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Van Rooy een dubbelfunctie heeft. Hij is zowel verantwoordelijk voor de financiën als voor de bedrijfsvoering. Hypotheek Visie is met vijftig vestigingen een van de grotere hypotheekadviesketens van het land. En het bedrijf heeft, met de lage rentestand, de wind in de rug. ‘We willen niet per se de grootste zijn. Nee, we gaan voor kwaliteit. Dat betekent een advies dat absoluut goed moet zijn en over het hele leven van de consument heen nog moet staan als een huis. Van samenwonen, kinderen krijgen tot aan arbeidsongeschiktheid en het overlijden… En dat advies moet ook nog eens goed gedocumenteerd zijn.’
Zie ook: Vesting Finance neemt kredietportefeuille Valovis over dankzij slagkracht moederbedrijf
Dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Immers, particulieren interesseert het product nauwelijks. ‘Die willen een mooi huis. Aan ons de taak toch, ondanks de mindere interesse, een gedegen financieel plan neer te leggen.’
Torenhoge boetes
Het advies moet goed zijn. Is dat niet goed of niet goed vastgelegd, dan riskeren financieel dienstverleners torenhoge boetes. ‘We hebben onze kwaliteitscontrolesystemen dan ook zwaar opgetuigd. Ieder kantoor controleren we meerdere malen per jaar op de kwaliteit van die dossiers. We doen het zo goed dat de AFM geïnteresseerd is in ons systeem en ook in vertrouwen iets meer afstand van ons heeft genomen.’ Van Rooy zegt niet voor de quick buck te gaan. ‘In het controlesysteem zitten maar liefst 850 vragen over een dossier. Er rolt een rapport uit dat exact de kwaliteit van het dossier aangeeft. Dat gaat bijvoorbeeld over de vraag of alle levenssituaties die zich kunnen voordoen ook daadwerkelijk besproken zijn met de klant. Is de kwaliteit niet goed, dan gaan we in gesprek met een franchisenemer. Hij moet die aanpassen en corrigeren. Blijkt het een structureel probleem, dan helpen we en coachen we. Wat moet er gebeuren om de kwaliteit op orde te brengen? Helpt dat nog niet, dan is de ultieme consequentie dat we afscheid nemen van de betreffende franchisenemer.’
Helikoptergeld
Nu geld bijna gratis is – er wordt al gesproken over helikoptergeld – ziet Van Rooy een aantal extra risico’s opdoemen. ‘We hebben arrangementen met vrijwel alle aanbieders in Nederland. De consument kijkt verlekkerd naar de rentes die momenteel erg laag zijn. Staart zich soms blind op prachtig lage maandlasten. Daar schuilt een gevaar in. Zeker als een consument een flexibele hypotheek aanschaft waarvan de rente natuurlijk een keer weer omhoog gaat. Daarbij merk ik op dat aanbieders nog te veel denken in het straatje van productie draaien. Eigenlijk het oude denken. Zij zouden veel meer moeten kijken naar de kwaliteit en niet naar de omvang van de productie. Aanbieders zouden extra geïnteresseerd moeten zijn in de kwaliteit van het advies, want daarmee brengen ze ook hun risicoprofiel in hun portefeuilles naar beneden.’
In die zin is Van Rooy geen voorstander van execution only. ‘Wij gebruiken internet als ondersteuning bij ons advies. Hooguit als een eerste indicatie voor een consument. Maar meer niet. Ik geloof niet dat je een complex product zoals een hypotheek even in een paar klikken aanschaft.’ En dat is wel precies wat dreigt te gebeuren, stelt de CFO. ‘We hebben in Nederland 600 miljard aan portefeuilles met hypotheken. Daarvan is een groot deel gebaseerd op een slecht advies. Daarnaast staan huizen onder water
en hebben veel consumenten een betalingsachterstand. En dat prijkt allemaal op de balansen van banken en verzekeraars.’
Grote volumes
Nieuwe toetreders, al dan niet met een execution only-model, scheppen volgens Van Rooy ‘grote volumes’ op. ‘Als consument zou ik me afvragen of dergelijke partijen over vijf jaar, als je je rente moet verlengen, er nog zijn. Daarnaast ben ik benieuwd naar de kwaliteit van deze adviesdossiers.’ Voor de advisering gebruikt Hypotheek Visie software van Unit4. Daaraan gekoppeld zit een CRM-systeem van Faster Forward – Elements. Van Rooy is in feite schatbewaarder van adviesdossiers. Het is niet geheel toevallig dat hij in een vorig leven bij de AFM werkzaam was. Hij kent het klappen van de zweep. Maar dat is geen reden om achterover te leunen. Allerminst. ‘Hypotheek Visie heeft oog voor de risico’s. En die liggen op dit moment bij aanbieders die niet geinteresseerd zijn in de kwaliteit van dossiers. Nee, de focus ligt nog steeds op volume en marktaandeel. Het lijkt wel of er niets geleerd is van de crisis.’