
Ontwrichting van businessmodellen door FinTech, continue druk van de financiële toezichthouders en de druk van binnenuit om de kosten laag te houden. Financiële dienstverleners moeten steeds meer ‘agile’ werken om het vertrouwen van de gewenste klanten terug te winnen.
Robert Charlier en Jessica Molina van PwC denken dat met name de FinTech-dreigingen voor nieuwe oplossingen kunnen zorgen. ‘Deze uitdagingen creëren toch ook een markt die enorme kansen biedt voor een competitieve herpositionering. De manier waarop een organisatie menselijk kapitaal bindt, ontwikkelt, beloont en behoudt, is van cruciaal belang bij de aanpak van uitdagingen en het benutten van kansen.’
Zie ook: Nederland loopt achter op de FinTech-golf: ‘We gaan niet mee in de gekte van andere landen’
Deze ontwikkelingen vereisen ook nieuwe vormen van recruitment. Charlier: ‘Technologie transformeert de manier waarop mensen werk zoeken, de beoordeling van organisaties en hoe ze door mogelijk toekomstige werkgevers worden beoordeeld.’
Playstation als werfmiddel
Molina gaat een stap verder en denkt dat bijvoorbeeld de Playstation voor nieuw talent kan zorgen. ‘Werkgevers kunnen bijvoorbeeld denken aan het gebruik van gametechnologie voor werving en selectie, maar ook aan het opnieuw organiseren van werk door bijvoorbeeld een banenmarkt te creëren waar vraag, aanbod en recensies bij elkaar komen.’
Scouting op jonge leeftijd
Het is hierbij de kunst om jong talent voortijdig te scouten. Op deze manier kunnen talenten de juiste vaardigheden ontwikkelen door een nauwere samenwerking met onderwijsinstellingen voor een betere aansluiting op voor het bedrijfsleven relevante competenties.