
Grote beslissingen worden vaak genomen met een vette kluif aan de horizon. Winst is vaak leidend. Volgens PwC’s Jacques de Swart is profit in een steeds duurzamer wordende wereld allang niet meer het enige dat telt.
PwC en Nyenrode ontwikkelden een beslissingsmodel dat organisaties helpt om ook niet-financiële gevolgen van beslissingen – zoals milieu en sociale impact – te kwantificeren en te kwalificeren. Partner bij PwC en hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit Jacques de Swart denkt dat organisaties nu voor ratio kunnen kiezen. ‘Door het model hoeven organisaties niet meer puur op onderbuikgevoelens af te gaan. Ze kunnen die gevoelens nu daadwerkelijk toetsen en hun beslissingen daarop afstemmen.’
Zie ook: Smart Brains: maak van ‘warme’ beslissingen een koud kunstje
De Swart ziet veel mankementen bij financiële modellen. ‘Als er eerder modellen werden ingezet bij strategische vraagstukken, waren dat meestal financiële modellen, maar lenen financiële modellen zich wel voor een strategische dialoog? Vaak niet. Het beslissingsmodel dat wij hebben ontwikkeld, is echt gebouwd om die strategische dialoog te faciliteren. Het houdt rekening met de zogenoemde ‘triple bottom line’, de drie ‘P’s: people, planet, profit.’
Focus op duurzaamheid
De PwC-partner kijkt verder dan de winst. ‘Het model heeft dus niet alleen oog voor de invloed van beslissingen op de winst van de organisatie, maar ook op de sociale gevolgen en de gevolgen voor het milieu. In de wereld waarin we nu leven, waarin de focus ligt op duurzaamheid en de circulaire economie, willen organisaties al deze factoren meewegen.’