
De Chinese e-commercemarkt kan heel aantrekkelijk zijn voor Nederlandse exporteurs. De Chinese consumenten is met name gevoelig voor exclusieve waar als designerkleding. Kennis van zaken van de markt in China is echter een vereiste voor succesvol zakendoen. ‘De Chinese digitale markt heel anders is dan we in Nederland gewend zijn.’
Met de goedkeuring van zeven nieuwe vrijhandelszones eerder dit jaar, is het handelsverkeer met China verder opengesteld. Deze goedkeuring biedt volop mogelijkheden voor Nederlandse exporteurs. Met name de markt voor e-commerce is vanwege de stijgende vraag erg aantrekkelijk voor Nederlandse investeerders. De crux zit hem volgens Atradius’ Mariëlla Dalstra-Van Emst in de benadering van de Chinese markt. ‘De online markt is heel erg interessant voor de Nederlandse exporteur, die markt is namelijk heel erg gegroeid. Een paar dingen waar rekening mee gehouden moet worden is dat de Chinese digitale markt heel anders is dan we in Nederland gewend zijn. Hier kennen we social media als Facebook en Twitter, maar de Chinese consument gebruikt heel andere media zoals RenRen en Weibo.’
Zie ook: 7 prangende vragen over zakendoen in mainland China
De woordvoerster van de kredietverzekeraar ziet nog volop uitdagingen voor de CFO om op de Chinese kansen in te springen. ‘Het blijft de vraag hoe je je bedrijf daar opzet. Die vrijhandelszones bieden mooie kansen, omdat het onder andere mogelijk is om zelf een eigen vestiging op te zetten. Dat is lang niet altijd mogelijk in China, maar in een aantal vrijhandelszones kun je dat als bedrijf zelf doen en erin investeren.’
Chinese transacties
Dalstra-Van Emst benadrukt tevens dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van de Chinese manier van betalen. ‘Zorg ervoor dat je weet wat het betalingsverkeer is en bescherm je zelf mogelijke wanbetaling. Houd er rekening mee dat betalen in China heel anders kan zijn dan je hier in het westen gewend bent. Wij zijn bijvoorbeeld gewend om een bestelling via creditcard te betalen, maar in China betalen ze gewoon in cash bij aflevering. Tal van voorbeelden van bedrijven die zich dat niet realiseerden en daardoor de mist in zijn gegaan.’
Dalstra-Van Emst vervolgt: ‘Hier in het westen zijn we gewend PayPal te gebruiken, in China is dat AliPay. Westerse consumenten kopen vaak rechtstreeks van de website van de aanbieder kopen. In China zijn er grote e-markten waarop producten worden aangeboden. Dan ga je niet rechtstreeks naar de website, maar naar een online markt. Zeker voor buitenlandse producten met een zekere uitstraling zoals originele designerkleding willen ze best wat meer betalen.’ Kennis van de Chinese online markt kan voor de Nederlandse exporteur bijzonder aantrekkelijk zijn.
Grootste e-commercemarkt ter wereld
Volgens onderzoeksbureau Frost & Sullivan vindt 57 procent van de zakelijke beslissingen in B2B-verkopen online plaats. De digitalisering zet door en naar verwachting zullen de wereldwijde B2B-verkopen tegen 2020 een waarde van 12 biljoen dollar bedragen. Dat is een stijging van 5,5 biljoen dollar ten opzichte van 2012. China heeft de grootste e-commercemarkt ter wereld: elk jaar groeit de online B2C-verkoop met 25 procent.