
Internetbedrijven waren in 2015 goed voor een omzet van 104 miljard euro. De traditionele bedrijven mogen oppassen.
Bedrijven die van internet afhankelijk zijn voor hun bedrijfsvoering en inkomsten vormen samen 3,3 procent van het aantal bedrijven in Nederland. Ze genereren echter bijna 8 procent van de omzet van het totale Nederlandse bedrijfsleven. Ook zijn ze goed voor 4,5 procent van alle banen, blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bijna 2 procent van de Nederlandse bedrijven heeft een of meerdere webshops waarmee ze het grootste deel van hun omzet behalen. Dit zijn bijna 30.000 bedrijven. Desondanks heeft bijna 1 miljoen van de bedrijven geen website. Ruim 83 procent hiervan zijn bedrijven van één persoon.
Zie ook: ‘Retailer weet niet wat de veranderende klant wil’
Nederland telt ruim 50.000 bedrijven die voornamelijk via internet hun omzet behalen, zoals webshops, online diensten en internetgerelateerde ICT-bedrijven. Deze bedrijven in online diensten zitten relatief vaak rondom Amsterdam en Groningen. Sectoren die goed vertegenwoordigd zijn binnen de online diensten zijn de informatie en communicatie (2.700 bedrijven) en overige zakelijke dienstverlening (1.400 bedrijven). Onder online diensten vallen bijvoorbeeld bemiddelingssites (o.a. reisbemiddeling), prijsvergelijkingssites, datingsites en veilingsites.
ICT dominant in Nederland
De ruim 16.000 internetgerelateerde ICT-bedrijven, die het internet als het ware mogelijk maken, zijn goed voor een omzet van 71 miljard euro en 273.000 banen. Ruim een derde bestaat tien jaar of langer. Bedrijven in de internetgerelateerde ICT zijn vaker dan gemiddeld gevestigd rondom Amsterdam en Rotterdam maar ook in Flevoland.