Versnelde technologische ontwikkelingen, verharde marktomstandigheden en veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de zakelijke dienstverlening in beweging moet blijven. Rabobank adviseert om digitalisering en innovatie te omarmen. ‘Flexibiliteit en wendbaarheid kunnen met name worden verkregen door slimmer gebruik te maken van ICT.’
Rabobank ziet dat de dienstverleningssector al een aantal jaren groeit en dat deze sector een steeds groter deel uitmaakt van de Nederlandse economie. De bank merkt nog steeds een flinke groei in de zakelijke dienstverlening: 4,2 procent in 2016 en 3,7 procent in 2017. Ook ziet de bank een structurele verschuiving naar meer flexibele arbeid, waar de uitzendbranche van profiteert.
Zie ook: Nederland meest concurrerende economie EU; achilleshiel blijft kredietverstrekking aan bedrijfsleven
Volgens Rabobank speelt digitalisering en innovatie een steeds grotere rol in deze sector, ondanks de sterke groei. ‘In de dienstverleningssector is het voor dienstverleners essentieel om te blijven innoveren als gevolg van de snel veranderde omgeving: denk aan versnelde technologische ontwikkelingen, verharde marktomstandigheden en veranderingen in wet- en regelgeving. Om hierop in te blijven inspelen is flexibiliteit in verdien- en bedrijfsmodellen noodzakelijk.’
Slimmer inspelen op ICT
Rabobank adviseert hierop in te blijven inspelen. Flexibiliteit in verdien- en bedrijfsmodellen wordt hierbij noodzakelijk geacht. ‘Flexibiliteit en wendbaarheid kunnen met name worden verkregen door slimmer gebruik te maken van ICT. Bijkomend voordeel is dat veel ICT-oplossingen ‘as-a-service’ beschikbaar zijn, waardoor nieuwe technologie zonder hoge eigen investeringen kan worden gebruikt.’