
Het plan van EU-commissaris Moscovici voor een Europese belastinggrondslag voor de winstbelasting voor bedrijven met een omzet hoger dan 750 miljoen euro, kan niet rekenen steun van VNO-NCW. ‘Het is een rare move’, zegt Jeroen Lammers, directeur Economische Zaken bij de ondernemingsorganisatie.
Het idee was ooit om Europa aantrekkelijker te maken voor multinationals door ze de keuze te geven niet langer met 28 verschillende belastingstelsels voor de vennootschapsbelasting te worden geconfronteerd. Dit voorstel uit 2011 is in de ogen van VNO-NCW nooit levensvatbaar geweest. En nu wordt het nieuw opgetuigde voorstel neergezet als hét wapen tegen belastingontwijking door ondernemingen. ‘Een rare move, te meer daar we nota bene onder Nederlands voorzitterschap net een Europese Richtlijn hebben aangenomen om de OESO-aanpak tegen belastingontwijking in de wetgeving van alle lidstaten te implementeren’, stelt Lammers.
Zie ook: FNV: Introduceer een Europees minimumtarief voor winstbelasting
Schadelijke voor de concurrentiepositie
Veel erger vindt hij dat het voorstel van EU-commissaris Pierre Moscovici de concurrentiepositie van de Europese Unie op heel veel manieren zou schaden. ‘We kunnen dan ook niet anders dan het voorstel van de Europese Commissie voor een Europese winstbelasting van de hand te wijzen.’ De vraag is, wat betekent het voorstel daadwerkelijk in de praktijk. Allereerst dat lidstaten de bevoegdheid om over hun eigen winstbelasting te beslissen voor altijd overdragen aan de EU. Lammers: ‘Nederland heeft dan alleen nog iets te zeggen zullen over de hoogte van het tarief. Dat heeft grote gevolgen, omdat we in de praktijk gevangen zullen zitten in een bevroren stelsel. Toekomstige aanpassingen vereisen namelijk unanieme instemming van alle lidstaten. Landen buiten de EU zoals de VS, het VK na een Brexit, Zwitserland, Singapore of China kunnen hun belastingstelsel wel verder moderniseren.’
Spelen met de welvaart
De directeur Economische Zaken bij VNO-NCW stelt dat die landen in de handen wrijven, want internationale belastingconcurrentie vereist dat je je razendsnel aan kunt passen aan de concurrentie. ‘Dat kunnen de EU-lidstaten dan niet meer. Onder deze omstandigheden is het daarom onverantwoord deze cruciale nationale bevoegdheid over te dragen aan de EU.’ Bovendien moeten we volgens Lammers oppassen voor een beweging richting een Europese regering waarin grote landen alles bepalen en kleine landen zoals Nederland er niet meer tussen komen. ‘Dat is spelen met de welvaart van kleine lidstaten. Laat Nederland dus vooral soeverein blijven in het bepalen van zijn eigen welvaart en zijn winstbelasting niet uit handen geven.’