
Nederlandse bedrijven kunnen dankzij het gebruik van digitale tools en technologieën een omzetstijging van 23,5 miljard euro behalen in de komende twee jaar. Blijken modewoorden als big data, blockchain en AI toch nog nuttig.
De grote kostenbesparing blijkt uit een onderzoek van Cognizant in samenwerking met Roubini Global Economics onder ruim 800 Europese bedrijven. Technologieën als Artificial Intelligence (AI), big data en blockchain een bron kunnen zijn voor nieuwe businessmodellen en inkomststromen, veranderende klantrelaties en lagere kosten.
Zie ook: Big data: waarom zijn Nederlandse bedrijven onmachtig?
De omslag naar de tools gaat niet zonder slag of stoot, licht Cognizant’s Euan Davis toe: ‘Om de noodzakelijke stap te kunnen maken naar digitaal, moet het management proactief zijn en hun organisatie voorbereiden op toekomstig werk. Langzame innovatierondes en onwil om te experimenteren zijn de doodsteek voor organisaties om digitale mogelijkheden goed te kunnen benutten. Het beheren van de digitale economie is een absolute noodzaak voor organisaties. Bedrijven die geen prioriteit geven aan het verdiepen, verbreden, versterken of verbeteren van hun digitale voetafdruk, spelen bij voorbaat een verloren wedstrijd.’
Big data blijft favoriet
Europese executives verwachten dat een digitale economie gestimuleerd zal worden door een combinatie van data, algoritmes, software-robots en connected devices. Big data komt daarbij, weinig verrassend, als grote winnaar naar voren. Het is de verwachtingen dat de achterblijvers, omgedoopt tot late adopters, een gezamenlijk verlies van 761 miljard euro kunnen verwachten in 2018.