
MiFID II moet de transparantie van financiële markten bevorderen om ze efficiënter en veerkrachtiger te maken. De gevolgen van de richtlijn zullen hoogstwaarschijnlijk een forse impact hebben op de financiële sector hebben. De noodzaak lijkt vooralsnog niet door te dringen bij de organisaties.
PA Consulting Group heeft onderzoek verricht naar de manier waarop de financiële sector zich voorbereidt op de komst van MiFID II. Uit het onderzoek blijkt dat op een fractie na alle instellingen (95 procent) erkennen dat de Europese regelgeving van invloed zal zijn op hun bedrijfsstrategie, terwijl het voor de meerderheid van de respondenten nog steeds onduidelijk is hoe die impact er uit zal zien. Hooguit een derde onderneemt actie. Veel organisaties in de financiële sector hebben een afwachtende houding aangenomen.
Zie ook: Bedrijven worstelen met MiFID II: ‘Veel firma’s accepteren de risico’s’
Door de lakse houding worden de woorden van David Coolegem bewaarheid. De principal consultant bij PA Consulting Group voorspelde reeds dat veel instellingen de gok wagen en zich voorlopig niet conformeren aan MiFID II. ‘Veel firma’s zullen, zeker op boardlevel, een zeker risico accepteren. Ze lopen dan het risico op de vingers getikt te worden als de wetgever aanklopt, maar we weten ook dat de meeste firma’s constant in gesprek zijn met de wetgever om te notifiëren waar veel problemen zijn. Het is waarschijnlijker dat deze organisaties gewoon doorgaan met het besef dat ze niet voldoen aan de regels. Hopelijk met toestemming van de wetgever.’
Complexiteit als doorn in het oog
De complexiteit van de nieuwe richtlijn, die uitgesteld is van 3 januari 2017 naar 3 januari 2018, zorgt voor veel hoofdbrekens. Ook op bestuurlijk niveau. ‘De hoge bazen op boardniveau en senior management zijn niet volledig op de hoogte van wat MiFID II nou eigenlijk is en hoe ingrijpend het zal zijn op de manier van business doen,’ zegt Coolegem. ‘Andere wetgeving kun je uitleggen in een paar regeltjes. MiFID II is echter zo groot en heeft zoveel verschillende onderdelen, waardoor je niet makkelijk kunt uitleggen wat het is. Daardoor weet het senior management niet altijd hoe het in elkaar steekt en geeft het niet altijd voldoende prioriteit aan de invoering van de regels. Daardoor zie je dat dingen die nodig zijn voor implementatie, zoals nieuwe software, vrij laat begint. Dat is een groot risico.’
Volgens 84 procent, een ruime meerderheid van de instellingen, zorgt MiFID II niet voor afleiding van hun andere niet aan regelgeving gerelateerde strategische doelstellingen. In hun ogen zullen ‘transparantie’, ‘best execution’ en ‘business conduct’ de meeste impact van MiFID II te verwerken krijgen.
Onderzoeker David Troman erkent deze gedachte: ‘Vereisten op het gebied van ‘pre- en post-trade transparancy’ zal duidelijk een van belangrijkste aspecten van MiFID II zijn. Deze vereisten zullen niet alleen van invloed zijn op de complexiteit en kosten van de implementatie, maar ook op de structuur van de markt en bedrijfsvoering van de instellingen na de implementatie.’
Ingangsdatum komt dichterbij
MiFID II wordt op 3 januari 2018 van kracht. De nieuwe regelgeving heeft tot doel de efficiency en transparantie van de Europese financiële markten te vergroten en de bescherming van particuliere beleggers te versterken. Beleggingsondernemingen moeten voortaan een veel beter inzicht verwerven in de financiële situatie van individuele klanten, inclusief hun kennis en ervaring, en hun wensen en doelen.